Med 7 av 13 guldägg är Forsman & Bodenfors den stora vinnaren av årets Guldägg. Guldäggskörden säger också en del om Göteborgsbyråns tävlingsduglighet. Guldägget handlar inte bara om att prestera bra kampanjer. För byråer som vill vinna handlar det en hel del om att se till att få göra rätt kampanjer. Då finns det i huvudsak två vägar.

1. Hitta en kund med rymlig budget och som tror på reklam.

2. Hitta kunder som inte har någon budget alls men har intressanta kommunikationsutmaningar.

I årets Guldägg använde Forsman & Bodenfors sig av båda kategorierna.

Volvo, Tele2 och Apoteket är exempel på den första kategorin, alltså kunder med hyfsat rymliga budgetar. Berättarministeriet, som vann guldägg i två klasser hör till kategori 2. Den nystartade stiftelsen hade vare sig logga, varumärkespositionen eller en krona i plånboken, när de tog kontakt med Forsman & Bodenfors och frågade om hjälp med marknadsföringen.  I gengäld fick reklambyrån stor frihet att utveckla kampanjerna, något som så småningom leder till ett Guldägg, som i sin tur kan ge fler uppdrag.

Reklambyrån DDB hade flera kampanjer som fick silverägg, alltså andra plats. Då tävlade DDB ofta med kampanjer för strikt konkurrensutsatta reklamköpare som MC Donalds, till skillnad från Forsman & Bodenfors kampanj för Berättarministeriet, som inte kostade beställaren en krona. Forsman & Bodenfors utvecklade en kampanj där gratisarbetande ungdomar skriver i kända svenskars twitterkonton, allt för att få människor att engagera sig i projektet.

Med ingredienserna sociala medier och lågbudget, hade det lika gärna kunna vara en pr-byrå som skapat Berättarministeriets kampanj. Detsamma gäller Visit Swedens kampanj som också den bygger på Twitter och minimal budget. Visit Swedens kampanj, skapad av reklam byrån Volontaire vann pr-klassen, framför näsan på pr-byråerna. Det är något symtomatiskt.

Närmare 40 procent av de vinnande kampanjerna var beställda av icke vinstdrivande, konkurrensutsatta köpare som Stockholms Stadsmission, Berättarministeriet eller Visit Sweden.  Varför det går hem i jurystugan kan diskuteras. Kanske för att den här typen av kampanjer, vädjar till en förträngd strävan bland reklambyråfolket att förbättra världen. Kanske för att dessa kampanjer som varken är konkurrensutsatta eller ska driva vinst, lämnar stort utrymme till byråns kreativitet. Det handlar som sagt att hitta rätt kampanjer att tävla med.

Med pr-byråerna goda möjligheter att hävda sig i Guldägget, är det underligt att nästan ingen deltar.

Av tretton klasser är sex svåra att vinna som pr-byrå:  design. film, produktion, radio, tidningsannonsering och utomhusreklam.  I övriga kategorier, digitalt, alternativa media, direkt, event och pr är det fritt fram för pr-byrån att försöka ta hem guldägg. Guldägget håller på att bli en pr-tävling. Men var är pr-byråerna?

vinnarna 2012

Klass
Byrå
Kampanj
Kund
Alternativa media
Forsman & Bodenfors
Barnen tar ordet
Berättarministeriet
Design Kommersiella Miljöer
JoAnn Tan Studio
Nordiska Kompaniet 2011
Nordiska Kompaniet
Digitalt
Forsman & Bodenfors
Barnen tar ordet
Berättarministeriet
Direkt
Forsman & Bodenfors
Single single release
Comviq
Event
Saatchi & Saatchi
Ariel Fashion Shoot
Procter & Gamble
Film
Forsman & Bodenfors
Mage
Apoteket
Integrerat
Garbergs
Blivande Klassiker
NK
Mobilt
Forsman & Bodenfors
Spårvagnssightseeing
Västtrafik
PR
Volontaire
Curators of Sweden
VisitSweden
Produktion
North Kingdom
ROME
Google
Radio
Garbergs
Julminnen
Stockholms Stadsmission
Tidningsannonsering
Forsman & Bodenfors
155 mil på en tank
Volvo
Utomhus
Forsman & Bodenfors
Bara gratis är billigare
Tele2

#edf5fa">Rolf van den