Grön Ungdom är just nu ute med en valkampanj nationellt på temat ”Visst är det sjukt?”.

–  Det är vår valkampanj från riksorganisationen. Sedan är alla lokalavdelningar självstyrande, de kan fritt slänga upp vår kampanj i sociala medier och använda våra gnuggtatueringar och klistermärken, men ibland, beroende på resurser, gör de egna kampanjer, berättar Lovisa Berglund, kanslichef för Grön Ungdom.

Grön Ungdom deltar också flera olika festivaler.

I Grön Ungdoms annonser på Instagram står ”sponsored by KSMG”.

KSMG är den byrå som också Preem använder sig av.

–  Vi har betalt KSMG för att de ska marknadsföra oss på Instagram och se till att annonserna hamnar i rätt målgrupp.

Ni använder samma byrå som Preem?
–  Alltså, vi har gjort lite research innan. Alla byråer jobbar med saker vi inte vill förknippas med. Hade vi tagit hjälp av dem för att göra annonserna och använt dem i en större utsträckning, så hade vi varit ännu mer noga på den punkten. Nu handlar det om algoritmer. Det är också en resursfråga.

Kan det till och med vara bra att byrån känner till Preem och dess målgrupper?* –  Vi har inte resonerat i de banorna. Det är mer att det är svårt att hitta en byrå som är helt felfri. Vi fick välja någon som ändå var okej.

Hur går valrörelsen?
  Opinionssiffrorna har sett sådär ut för oss (MP). För oss som förbund är det viktigt att utgå från vad ungdomar tycker och backa upp Miljöpartiet, men på vårt sätt. För vi tror att vi känner vår målgrupp bättre.