
”Om Arla hade lagt lika mycket resurser på det faktiska klimatarbetet som på pr och lobbying, hade de förmodligen haft en god chans att nå sina egna klimatmål. Men tyvärr bryr sig Arla mer mer om att se bra ut än att faktiskt minska sina utsläpp”, kommenterar Sandra Lamborn, talesperson i jordbruksfrågor på Greenpeace.
I ryggen har hon en rapport, ”Dairytales: Arla’s smokescreen for its lack of climate action”, som Greeneace har tagit fram. Som Greenpeace ser det uppfyller Arla ”en av nio relevanta rekommendationer, delvis uppfyller fem och misslyckas helt med att uppfylla de övriga”.
Rapporten har Greenpeace i en aktion lämnat till Arla på koncernhuvudkontoret i Århus.
Greenpeace kritiserar Arla ”särskilt för att sakna konkreta mål för att minska utsläppen av metan”, något som Arla-böndernas kor släpper ut.
Enligt Greenpeace spenderar Arla ”mer pengar på marknadsföring än på hållbarhetsåtgärder och med nuvarande policys är det inte möjligt för Arla att nå sitt eget mål om netto nollutsläpp 2050”.
”Arla har berättat sagor för oss alldeles för länge, och den här rapporten avslöjar den starka motsägelsen mellan Arlas rykte som ett föredöme när det gäller deras hållbarhet och det faktum att Arla inte har utvecklat robusta planer för att minska sina utsläpp – i synnerhet inte sina metanutsläpp”, kommenterar Alma Castrejon-Davila på Changing Markets Foundation, en organisation som ska skala och accelerera hållbara lösningar och som Greenpeace inkluderar i sitt pressmeddelande.
”Vi går igenom rapporten noggrant och kan i nuläget inte kommentera specifika delar. Men utifrån det vi har sett hittills innehåller den flera felaktigheter och ger inte en rättvisande bild av Arlas vetenskapsbaserade klimatmål och datadrivna arbete för att producera mer hållbara mejeriprodukter. Rapporten bortser också från att vi faktiskt har minskat våra utsläpp, både procentuellt och i absoluta tal”, kommenterar Max Wallenberg, presschef Arla Sverige.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...