
Hur var Almedalsveckan för dig?
– Mycket bra. Unibet var där för andra året, så vi kände oss tryggare. Förra året var det mer nervöst om hur vi skulle passa in. I år kände vi att vi kunde gå runt och träffa folk och skapa kontakter. Förra året hade vi 16 event på fyra dagar. I år hade vi åtta på två. Det var tillräckligt för att driva våra frågor och gav oss tid att tillbringa med och hos andra. Det är själva poängen med Almedalen, säger Peter Alling.
– Mycket bra. Unibet var där för andra året, så vi kände oss tryggare. Förra året var det mer nervöst om hur vi skulle passa in. I år kände vi att vi kunde gå runt och träffa folk och skapa kontakter. Förra året hade vi 16 event på fyra dagar. I år hade vi åtta på två. Det var tillräckligt för att driva våra frågor och gav oss tid att tillbringa med och hos andra. Det är själva poängen med Almedalen, säger Peter Alling.
Vad åstadkom Unibet?
– Vi kände att temat vi slog an förra året, digitaliseringens effekter, hade fått fäste i år. Vi var inte längre ensamma om ämnet som ligger oss varmt om hjärtat. Det fanns en stor community på plats som tar den här samhällsutvecklingen på allvar och ställer frågor. Då känns det rätt att få dela med oss av våra erfarenheter av digitalt arbete. Vi skulle inte ha några säljbudskap utan inleda samtal med intressanta människor, som också visade sig vilja lyssna. Det är vi nöjda med.
– Vi kände att temat vi slog an förra året, digitaliseringens effekter, hade fått fäste i år. Vi var inte längre ensamma om ämnet som ligger oss varmt om hjärtat. Det fanns en stor community på plats som tar den här samhällsutvecklingen på allvar och ställer frågor. Då känns det rätt att få dela med oss av våra erfarenheter av digitalt arbete. Vi skulle inte ha några säljbudskap utan inleda samtal med intressanta människor, som också visade sig vilja lyssna. Det är vi nöjda med.
Ditt intressantaste möte under Almedalsveckan?
– När alla hade åkt hem och veckan led mot sitt slut, tog jag en frukost med en person på ett fik vid Södertorg. Det var det bästa mötet. Det är inte så hetsigt mot slutet av veckan. Men jag tänker inte berätta vem jag träffade, säger Peter Alling, och lägger till:
– Jag fick också ett skönt välkomnande av Hej Digital och Brit Stakston, när de bjöd in mig till Godmorgon Almedalen (en webb-tv-show) för att tala om effekterna på samhället av digitaliseringen. Där fick jag också möta Jan Gulliksen (ordförande för Digitaliseringskommissionen). Det var en pangupplevelse.
Hur gör du för att få en bra Almedalsvecka?
– Det första du måste fråga dig är vad du kan bidra med, snarare än vad du vill ha. Man ska lyssna på andra människor som har erfarenhet från Almedalen. Och även om du gör en stor satsning över flera dagar, ska du ha en ödmjuk glimt i ögat. Så: vad kan du bidra med? Lyssna på andra. Och ha glimten i ögat.
Något du noterade?
– Att digitaliseringen var den heta trenden. Det gladde oss. Vi noterade också att civilminister Ardalan Shekarabi (s), som är ansvarig för spelpolitiken, vann DJ Battle.
– Att digitaliseringen var den heta trenden. Det gladde oss. Vi noterade också att civilminister Ardalan Shekarabi (s), som är ansvarig för spelpolitiken, vann DJ Battle.
Nästa år i Almedalen, då ska jag…
– Komma tillbaka. Egentligen ska vi inte ändra så mycket, utan fortsätta att bjuda på erfarenheter och träffa många människor, same but different. I år samarbetade vi med Breakit (sajt om riskkapital) och Mentimeter (samlar in åsikter under event) och vi kände att man inte måste göra allt själv utan kan göra saker tillsammans, säger Peter Alling.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega söker näringspolitisk expert
Tror du på fri företagsamhet och att privata företag är viktiga i välfärden? Vill du vara med och förbättra förutsättningarna för Sveriges tjänsteföretag? Då ska...
Group IR & Communication Manager till Attendo
Attendo är ett av Nordens ledande omsorgsföretag och är noterat på Nasdaq Stockholm. I takt med att koncernen växer och utvecklas stärks nu den centrala...