Efter en global omorganisation där fem affärsområden blivit två divisioner lämnar GfKs vd Ulf Hillstedt jobbet. Hans ansvarsområde, Custom research upphör att existera som självständigt affärsområde.
 
‑ Custom Research i Skandinavien har utvecklats fantastiskt bra under mina år vid rodret och det känns naturligt och rätt att lämna GfK nu. Organisationen står väl rustad för framtidens utmaningar, berättar Ulf Hillstedt via mejl.
 
I stället leds GfK i Norden av dansken Henrik Stender på GfK i Danmark med Ingemar Erlandsson är ny Sverigechef. Någon maktkamp har det inte varit frågan om säger Ulf Hillstedt.
 
‑ Den nya positionen är ingen position jag personligen tycker är inspirerande och därför eftertraktade jag den inte heller. Detta är en lösning i samförstånd och är i linje med vad jag vill och anser är bäst för företaget.
 
En utförligare artikel om GfKs omorganisation, finns i senaste utgåvan av Dagens Opinions veckomagasin Veckans Brief.