Efter jobb som pr-chef på Arla och kommunikationschef på Vitamin Well, var det dags för den globala konsumentjätten Nestlé.

Där har Mikael Lindgren fått jobb som kommunikationschef i Sverige.

Han berättar hur han hittade och fick jobbet:

– Jag såg platsannonsen och tyckte att det såg intressant ut. Jag slog en signal till Cathrine Suter Ossborn (nordisk kommunikationschef). Hon berättade om tjänsten som passade mig väldigt väl. Jag gillade att de är världens största livsmedelsföretag, som jag har sneglat på hela min karriär. Nestlé investerar mest i forskning och givet storleken kan man göra faktisk skillnad. Jag skickade in en ansökan, så var det en process, där vi träffades digitalt via Skype och Microsoft Teams.

Vad ska du åstadkomma?
 – Jag kommer dels att jobba med att öka kunskapen och kännedomen om Nestlé i Sverige, men jobba med att stötta kategorierna och varumärkena, som Hälsans kök och Zoega. Jag ska också jobba med att öka kännedomen om vad Nestlé står för och framför allt engagera och bygga relationer kring frågor som är viktiga för oss som hälsa och hållbarhet, säger Mikael Lindgren, och lägger till:

– Livsmedelsindustrin har ju en utmaning i att hitta mer hållbara sätt och där tror jag kommunikation har en viktig roll i att uppmuntra folk att göra smarta val och förändra beteenden. Nestle är väldigt bra på hållbarhet från råvara till förpackning.

Har du tänker du kring byråer?
 – Jag ser fram emot att lära mig mer om organisationen och får ett bra stöd. Jag får se över vilket behov som finns. Om vi ska göra arbetet själva eller med bidrag från byråer får vi se.

Vad får du för lön?
 – En skälig lön.