Går från Stora till Absolut
Det är Roland-Philippe Kretzschmar som tar ytterligare ett kliv i karriären. De senaste 2,5 åren har han jobbar på papperskoncernen Stora Enso där han haft rollen som för digital och kommersiell förmåga och bland annat haft ett globalt innovationsansvar för att digitalisera alla kommersiella processer.
Hur gick det till när du fick det nya jobbet?
– Jag sökte tjänsten och gick igenom en lång och noggrann rekryteringsprocess, berättar Roland-Philippe Kretzschmar via mejl.
Vad ska du åstadkomma?
– Tjänsten som Head of digital platforms & marketing transformations på The Absolut Company kommer med ett tvådelat ansvar. Dels ska jag optimera strategin för teknikplattformar. Dels ska jag utforska på vilket sätt teknologi och digitalisering kan spela en ännu större roll i värdekedjan; både genom att stärka varumärkena genom fördjupade digitala upplevelser, men också genom att skapa nya intäktsmodeller. Tjänsten i sig är en vidareutveckling av en liknande tidigare tjänst men med mer fokus på transformation.
Var i organisationen hamnar du?
– Jag kommer att rapportera till den globala kreativa chefen, Tad Greenough, och ingå i affärsområdet brand creative som arbetar sömlöst över alla varumärken. Där kommer jag att leda och arbeta med ett internt team samt tillsammans med ett ekosystem av konsulter och partners.
Vad får du för lön?
– Marknadsmässig.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.