– Det ska bli grymt skoj att testa på något nytt och jobba mer renodlat med ett varumärke, säger Jonas Lidheimer.
 
Jonas Lidheimer jobbar i dag som ansvarig för marknads-pr på Grayling. På Egmont Kärnan blir han projektledare och pr-ansvarig för serietidningen Kalle Anka & Co, en tjänst som delvis är ny.
– Det har tidigare varit en projektledartjänst, men nu adderar de alltså en pr-del.
 
Anledningen till det är enligt Jonas Lidheimer att tidningen, i likhet med andra tryckta medier, tappat en hel del läsare under det senaste decenniet.
– Nu vill de spänna bågen och siktar på att få upp upplagan igen och hitta nya kreativa möjligheter att sätta tidningen på agendan, säger han.
– Det kommer handla om att både jobba med enskilda nummer, men också lite mer övergripande och försöka hitta kreativa samarbeten.
 
Jonas Lidheimer tillträder tjänsten någon gång under december. Ett mer exakt datum är ännu inte klart.
 
Varför tog det här jobbet?
– Det är tämligen odramatiskt. Jag har varit med om sju fantastiska och lärorika år på Grayling. Men när jag fick syn på det här kände jag att det skulle passa mig. Det är ett starkt och spännande varumärke, men själva produkten är anonym. Med mina pr-erfarenheter i bagaget hoppas jag kunna bidra till att ge tidningen ett lyft. Att få jobba med Kalle Anka & Co känns nästan som att en barndomsdröm går i uppfyllelse.
 
Vilka likheter finns det mellan pr-branschen och Ankeborg?
– Det finns flera som jag ser det. Precis som invånarna i Ankeborg så kan pr-konsulterna knappast anklagas för att vara en homogen grupp. Det finns otursförföljda konsulter, uppfinningsrika konsulter, giriga konsulter, sömniga konsulter, hungriga konsulter och en hel del självgoda konsulter.
 
Han tillägger:
– Men den största skillnaden, som jag ser det, är att man inte stöter på så många branschkollegor i sjömanskostym, dessutom utan byxor. Och det är kanske tur det.
 
Ardalan Samimi