– Jag jobbar 100 procent med healthcare och jag är förvånad över att det inte finns fler renodlade byråer. Så jag tycker att det är jättekul att det kommer nya aktörer. Den här sidan av branschen behöver utvecklas. Vårdfrågan är också en av de absolut viktigaste frågorna i Sverige nu, inte minst i det kommande valet.
 
Kristina Ebenius har inte haft några problem med att få uppdrag.
– Jag har inte ägnat en minut åt marknadsföring eller att pitcha nya kunder för Remedy. Det har varit mer eller mindre fullt från första minut till nu. De nya uppdragsgivare som har kommit in har kontaktat Remedy på eget bevåg.

Ska du expandera?
– Jag hade sagt att jag skulle testa modellen under två år, med en egen byrå och ett antal samarbetsavtal så jag kan kan fiska in resurser om det behövs. Det har fungerat alldeles utmärkt. Jag ser ingen anledning att ändra på ett vinnande koncept.

Vad kommer uppdragsgivarna att fråga efter på lite sikt?
– Förutom självklarheter som superkoll på regelverk och djup förståelse för myndigheters besluts- och godkännandeprocesser så behövs byråer och konsulter som behärskar flera kompetenser inom healthcare-nischen. För större läkemedelsföretag är det en jätteprocess att ta in nya byråer, så ju mer en byrå kan hantera på egen hand, desto bättre. Det är viktigt att kunna kombinera vanligt kommunikationsarbete med påverkansarbete – genomförandet blir så mycket bättre. Sen söker uppdragsgivarna kreativa byråer som kan finna och nyttja nya smarta kanaler att kommunicera i. Framöver kommer det bli mindre viktigt att kommunicera kring enskilda produkter, det är de större sakfrågorna och innovation som är viktigare.
 
En längre artikel i ämnet finns i Dagens Opinions prenumererade veckomagasin Veckans Brief.