Det finska energibolaget Fortum har hittat en ny kommunikationschef för vattenkraften i Sverige på fackförbundet Ledarna.

Det är Jonas Morian som tillträder som kommunikationschef för Fortums vattenkraft i Sverige. Han kommer att rapportera till Johanna Grönroos, kommunikationsdirektör för Fortums kraftproduktion. Jonas Morian kommer från en roll som samhällspolitisk rådgivare på Ledarna.

Hur gick jobbytet till?
 – Efter fyra år på Ledarna kände jag att det var dags att röra på mig. Hållbarhetsfrågor engagerar mig och energibranschen har jag alltid tyckt varit spännande, inte minst omställningen till fossilfritt där vattenkraften är en så viktig del. Så när jag såg att Fortum utannonserade en tjänst som lät som klippt och skuren för mig så sökte jag, säger Jonas Morian.

Vad ska du uträtta?
 – Till en början är det mycket att läsa in mig på. Fortum är en stor och komplex verksamhet med många olika delar och som finns i flera länder. Och såhär i coronatider sker förstås mycket av introduktionen på distans, med Teams-möten med kollegor i Sverige, Finland och andra länder – samt digital inlärning. Men tanken är att jag ska jobba med kommunikation om främst vattenkraftens betydelse, dess utmaningar och möjligheter. Mycket av arbetet kommer att ske lokalt, nära verksamheterna och människorna i dess närhet.

Vad får du för lön?
 – Tillräckligt för att hålla mig flytande.