Patent- och marknadsdomstolen förbjuder Snusbolaget att utföra viss marknadsföring. Men Snusbolaget vann för bolaget principiellt viktiga segrar.

Det är Konsumentverket som har dragit Snusbolaget inför Patent- och marknadsdomstolen. Domen föll tidigare idag.

Snusbolaget förbjuds att använda vissa marknadsföringsbegrepp på sin hemsida, i popup-fönster och mejl till konsumenter, vid ett vite av 1 miljoner kronor. Snusbolaget ska vidare betala Konsumentverkets rättegångskostnader på drygt 114 000 kronor.

Snusbolaget vann en för bolaget viktig seger, att Patent- och marknadsdomstolen anser att Snusbolaget e-postmeddelanden och webbplatsen är att betrakta som försäljningsställen och därmed lyder under samma reglering av marknadsföringen som fysiska butiker. Konsumentombudsmannen anser att ingen marknadsföring av tobaksprodukter kan ske på en digital webbplats eller via mejl.

Patent- och marknadsdomstolen förbjöd inte heller popup-fönster som sådana.

”Jag ser det här som vinst för Sveriges snusare, socialutskottet och den svenska folkhälsan. Det rådande forskningsläget menar att var annan konverterad rökare ett räddat liv. Men för att uppnå detta måste vi kunna berätta om fördelarna med att konsumera nikotin utan att dra in rök i lungorna och möta konsumenterna på det sätt som de vill köpa snus på, när handeln allt mer flyttar över från fysiska butiker till online”, berättar Snusbolagets kommunikationschef Markus Lindblad.

Vad är det ni måste sluta med i er marknadsföring?

”Vi får inte skriva ’Billigt snus på nätet’ på vår sajt. Vi får inte skriva i våra säljande mail ’Dags att beställa igen!’ och i våra pop-up rutor får vi inte ange hur mycket du sparar genom att köpa ett 30 pack snus jämfört med ett tiopack. Detta anses för uppmanande”, berättar Markus Lindblad, och lägger till:

”Men vi får ha banners på sajt, vi får skicka mail och vi får använda pop-up funktioner på sajten”.