Som ny vd har hon två solklara uppdrag.
– Värva medlemmat och se till att det bildas opinion kring företagarnas villkor, säger Elisabeth Thand Ringqvist.
Du ska på 18 månader värva 25 000 medlemmar så att målet på 100 000 medlemmar kan nås. Hur ska det gå till?
– Vi ska jobba med att ansluta branschförbund. Vi ska jobba med att förtydliga vår produkt.
Jag driver småföretag, men är inte medlem hos. Kom i gen nu och sälj på mig ett medlemskap.
– Du vill driva på för ett bättre företagsklimat. För det andra har vi de mest konkurrenskraftiga försäkringsvillkoren och juridiska rådgivningen.
Har du fler saker som får mig sugen att ta ett medlemskap på 2 900 kronor per år?
– Det finns ett antal ett antal medlemsförmåner.
Vilka frågor ska du driva?
– Viktigast är att göra det lättare och billigare att anställa. Det är många företag som tvekar. Det är för krångligt och kostsamt. Och för många är det en fråga om att ta risker.
Företagarna har jobbat för detta i många år och vi har en borgerlig regering. Drivs frågorna för amatörmässigt?
– Jag kan bara se det utifrån. Då ser jag att de finns ett utrymme att tydigt driva de små och medelstora företagens villkor. Det går också att de det som att Sverige hade en inhemsk efterfrågan som ändå var okej. Nu har vi hög tillväst men inge en hög jobbtillväxt. Få företag tycker att det är värt riskens att anställa.
Får du jobba i fred för ordförande Jens Spendrup?
– Vi har en tät kontakt och det är väldigt bra att ha någon som själv drivit ett litet företag som blivit ett stort. Jag tror han själv har erfarenheter av att folk lägger sig i, så jag får nog jobba i fred.
Du är med på tre framsidor på en vecka, Veckans Affärer, Företagaren och Balans. Hur ser pr-kampanjen ut?
– Jag har nog inte lagt upp en kampanj utan fått förfrågningar.
Hur mycket tjänar du?
– Det brukar jag inte berätta.
Kom igen. Du jobbar ju på företagarnas fackförening.
– Okej då, 120 000 per månad.