• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

12 Oct 2022

”Företag och politiker, agera inför krisen”

Patrik Nordkvist, tillväxtrådgivare och företagskonsult, tycker att politiker och företag ska agera inför den kommande lågkonjunkturen.

När räntorna stiger och alltmer pekar mot en kommande lågkonjunktur gäller det att öka fokus på försäljningen. Hur ni agerar kring er försäljning avgör om ni klarar er i, eller till och med kan gå stärkt ur, en lågkonjunktur. Våra folkvalda politiker kan använda sig av samma råd för att hantera nuläget och samtidigt stödja både företagen och samhället i stort.

Alla kriser är olika och det finns inte en lösning som garanterat fungerar. Det finns dock några saker som har fungerat bra under i princip samtliga historiska kriser.

öka tempot
Ett klassiskt misstag i kristider är att man drar ned på aktiviteter mot kunderna med ursäkten att de har det tufft nu eller att de har fullt upp med krisen. De som klarar försäljningen i kristider är de som i stället ökar kontakten. Eftersom det ofta blir svårare att sälja behöver man prata med fler kunder, både nya och befintliga. Här vinner ni på att utmana er själva. Hur kan ni dubbla antalet kontakter med era kunder eller till och med tredubbla?

Våra politiker behöver göra samma sak. Öka tempot inom kritiska områden. Nyligen gick det att läsa att Tyskland gör just detta gällande energifrågan – en terminal för att ta emot flytande naturgas byggs under ett år i stället för beräknade fem. Det är något våra politiker kan ta efter. Den som ökar tempot i stället för att leta ursäkter klarar en kris betydligt bättre.

 

prioritera 
I kris gäller det att prioritera och öka fokus på det som är viktigast. För oss som arbetar med affärer gäller det att fokusera mer på det som skapar mest kundvärde här och nu. Helt enkelt det som kunderna är villiga att betala för. Lägg mer kraft och tid på de områdena och sänk ambitionen på övriga.

Samma råd går att anpassa för politiken. Väldigt många vill ha väldigt mycket. Här måste våra politiker precis som företagsledare våga prioritera. Och välja ut det som påverkar många och mycket, exempelvis energifrågan. Det krävs mod att prioritera bort det som också kan vara viktigt men för färre och mindre, samt tydlig kommunikation om varför man gör de prioriteringar man gör.

 

skapa långsiktiga möjligheter
Slutligen gäller det att lyfta blicken och hitta möjligheter. Efter varje natt kommer en ny dag. Med samma logik öppnar en kris ofta upp möjligheter för den som ser dem och vågar agera. Leta efter dina kunders långsiktiga behov som du redan nu kan börja jobba på att lösa. Bäst effekt fås om du inte bara klarar krisen utan också utvecklar nya lösningar för att komma stärkt ur krisen.

Som exempel har näringslivet redan identifierat att lösningen på klimatkrisen också innebär en mängd nya möjligheter att växa och lyckas med försäljningen.

Våra politiker behöver i den omställningen framför allt fokusera på att stödja företagen för att både lösa problemet och bygga en bättre framtid.

Det som gäller i en kris, oavsett område, är att inte bara rida ut den utan våga agera.

Patrik Nordkvist, tillväxtrådgivare och företagskonsult 

 

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

debatt

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-04-28, 05:44

”Vibe visar skillnaden mellan amatör och expert”

Vibe-skrivande är det nya och skillnaden mellan amatör och expert blir tydligare än någonsin, skriver Tobias Lennér, vd & partner på pr-byrån Rippler.

debatt
2025-03-31, 06:40

”Gjorde prinsessan Madeleine verkligen fel?”

Alkoholleverantörernas granskningsman (AGM) tycker att prinsessan Madeleine (Bernadottes) nya samarbetsprojekt med hudvådsföretaget Weleda och hennes inlägg på Instagram om detta, aktualiserar frågan om reklammärkning i sociala medier.

debatt
2025-03-23, 20:17

”Så kan marknadsförare anpassa sig till b2b-inflationen”

Det är inte bara priset på konsumentmarknadsföring som har ökat. Inflationen har även drabbat b2b-marknadsförarna. Och det innebär att det behövs ett nytt förhållningssätt till b2b-marknadsföring, anser Shafqat Islam, operativ chef på cms-företaget Optimizely.

debatt
2025-03-11, 08:51

Förslag: utse Bredbandsjesus och AKB till ai-förhandlare

En ledamot från AI-kommissionen vill se Jonas Birgersson och Anna Kinberg Batra utses till ai-förhandlare.

debattopinionsbildning
2025-02-20, 07:02

”Almega, Teknikföretagen och politiker bäddar för osäkerhet i it-sektorn”

När inte politiken lyssnar på branschen och när branschorganisationerna inte ger tydliga besked, skapas osäkra lagar som kan bromsa Sveriges tillväxt. Det gäller inte minst Uthyrningslagen som påverkar it-branschen, skriver Peter Hellgren, vd och Caterina Franceschi, företagsjurist och regionchef på Consid.

debatt
2025-02-20, 06:46

”Insatser från IAB och Sveriges Annonsörer behövs för ett rättvisare internet”

Reglering av Big Tech och insatser från branschorganisationer som IAB och Sveriges Annonsörer kan leda till öppnare och mer rättvist internet, hoppas Magnus Johansson, nordisk chef på The Trade Desk.

debatt
2025-01-17, 09:20

”Låt reklamen finansiera resorna – reformera SL”

Ordföranden för tre C-föreningar i Stockholm kritiserar Miljöpartiet i styret för Region Stockholm för sättet att driva lokaltrafiken i Stockholm. De vill bland annat få ner biljettpriserna genom reklamfinansierade resor.

debatt
2025-01-09, 10:55

”Kommunikation är viktigt för samhället”

Sveriges Kommunikatörer kommenterar Regeringens kommunikationskrav.

Arbetedebattpolitik
2024-12-29, 22:23

Leif Östling: ”Låt regionerna ta över skolan”

Leif Östling, tidigare vd för Scania och numera ordförande för Kommissionen för skattenytta efterlyser ett ”Alexanderhugg” för att få ordning på skolan och vården. Det skriver han på DN Debatt.

debattopinionsbildning
2024-12-09, 08:08

”Kloka pa-byråer borde själva välja öppenhet”

Varför är public affairs-bolagens kunder oftast hemliga i Sverige, när allt fler OECD-länder inför öppenhetskrav? Det är huvudämnet för min artikel i Svenska Dagbladet, som...

debatt
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Ebba Östlin – från Botkyrka till byrå
  • SVT erövrar ytterligare politisk Expressen-reporter
  • Veckans Brief: 100 söker jobbet som påverkare åt…
  • Trassligt för M att hitta landshövding efter AKB
  • Narva värvar ir-tungviktare

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram