– Vad vi egentligen vill är kort och gott en industriminister som fokuserar på svensk verkstadsindustri med utgångspunkt i fordonsindustrin och som förstår spelreglerna ordentligt, säger Fordonskomponentgruppens (FKG) vd Fredrik Sidahl.
 
Tillsammans med FKGs ordförande Per-Ewe Wendel har Fredrik Sidahl i det senaste numret av branschtidningen FordonsKomponenten skrivit ett debattinlägg där duon efterlyser en nationell samordning kring fordons- och transportmedelsindustrin.
 
Industrin består i dag nämligen ”av ett stort antal spridda öar sett till företag, akademier och institut”. Genom samråd, samsyn och samarbete tror FKG att de kan stärka sin konkurrenskraft och även bidra till svensk tillväxt.
 
Det handlar om ett partnerskap mellan inte bara branschen utan även politiker och stat kring teknik, kompetens och tillgång till kapital med fokus på utveckling och tillverkning av fordon.
 
Förebilden hittar Fredrik Sidahl i Storbritannien där FKGs brittiska motsvarighet SMMT och den brittiska regeringen genom initiativet Automotive Council fått fordonsindustrin på fötterna igen.
 
Fredrik Sidahl berättar fordonsproduktionen i Storbritannien ökade ifjol med 9 procent samtidigt som handelsbalansen, det vill säga skillnaden mellan export och import, för första gången på länge varit positiv.
 
– Detta ska sättas i ljuset av övriga Europa, där allt går på knäna, säger Fredrik Sidahl.
 
– Medan resten av världen hade räknat ut den engelska fordonsindustrin så började de redovisa positiva nyckeltal. Där har man insett och fått politiker och beslutsfattare att förstå att det är fordonsindustrin som utgör motorn för den övriga industrin, fortsätter han.
 
I Sverige har politikerna däremot varit lite kyligare inställda till ett liknande initiativ. Fredrik Sidahl har vid flera tillfällen tagit upp idén med bland andra statssekreterare Håkan Ekengren och kansliråd Hans G Pettersson vid näringsdepartementet, som själva dessutom varit på besök i England. Men på ett möte i måndags tyckte dock näringsdepartementet att det vore bättre om branschen själv drog igång det hela.
 
– Det här tycker jag är en svaghet, för det är precis det man inte gjorde i England utan där såg man från deras regerings sida istället att det var en alltför viktig verksamhet och en fråga för deras välstånd och tillväxt. De tog tag i det själva och skapade den här nationella samlingen, säger Fredrik Sidahl.
 
– Det viktiga är att man får en parlamentarisk uppslutning kring att svensk verkstadsindustri är det som vi lever på, det som skapar tillväxt. Fordonsindustrin ligger i framkant och vi måste jobba med utbildning, finansiering och hjälpa företag.
 
Han tycker att Sverige kan kopiera Storbritanniens framgångsrika koncept rakt av och tillsätta en styrgrupp bestående av både industrins vdar och ministrar men även representanter från de stora affärsbankerna och skolan, eftersom det delvis handlar om att hitta finansiering och förbättra utbildningen. Dessutom bör en erfaren industriprofil leda arbete.
 
– Det ska vara på beslutsnivå, det måste ha beslutskraft i det här. Misstaget som ofta görs är att man skickar dit en ställföreträdare istället, men det är inte okej i England. Då står den stolen tom, säger Fredrik Sidahl.
 
Nästa steg är en kartläggning över Sveriges styrkor och svagheter, tillägger han.
 
– Då tar du och väljer bort sådant som vi inte bör göra. Sverige kan inte vara bäst på allt. Exempelvis säger vi ofta att vi ska vara världsledande på batteriteknik, men det loppet är redan kört. Kina och USA ligger redan långt framme. Välj bort det, satsa inte mer forskningspengar på sådant, utan fokusera på rätt saker, där vi kan växa.
 
Hur ska ni sätta press på regeringen i frågan?
– Den press vi kan sätta är naturligtvis genom att träffa dem och även väcka debatt tillsammans med den tillverkande industrin för att få med oss Volvo och Scania. Sedan kanske man inte bara ska ta med de stora, vi får inte glömma entreprenörsfordonsindustrin med Atlas Copco och Sandvik Mining, allt det där är stora industrier i Sverige, säger Fredrik Sidahl.
 
FKGs pr-byrå är Newsroom.