SPONSRAT. Pr-distributionsföretaget Cision har kört podden Passion för kommunikation i fem år och har under den tiden hunnit publicera runt 80 avsnitt. Alexander Mason, nordisk kommersiell chef, berättar vad podden har gett honom och Cision.

Det fanns två syften med att starta podcasten Passion för kommunikation, erinrar sig Alexander Mason.

– Mina säljare behövde något nytt och fräscht att prata om, de sa att de behövde en podcast som tog upp vad kommunikation kunde göra för deras kunder och prospekts. Jag tyckte det var en dålig idé. Vi gjorde ju seminarier på den tiden.

Men Alexander Mason tänkte till lite.

– Jag landade i att försnacket till våra seminarier ofta var bättre än själva seminariet. Föredragshållarna var mycket mer avslappnade än när de föreläste, då de gick in i Power Point mode. Vår byrå Greenhill Relations låg också på och jag tänkte att vi i alla fall kunde spela försnacket.

Har ni nått fram med målen?
 – Ja. Om vi tittar på lyssnartalen så når vi många flera än vi tidigare har gjort och det växer kraftigt.

Om ni hade startat Passion för kommunikation i dag, vad hade du gjort annorlunda?

– Vi hade nog inte gjort något annorlunda. Men vi har tagit en del utvecklingssteg som att vi livesänder och tar in ytterligare en gäst med en annan åsikt. Vi har blivit bekväma med formatet och insett att det på sikt kan krävas något mer än ett panelsamtal.

Vilka är dina starkaste upplevelser från Passion för kommunikation?
 – Efter ett tiotal avsnitt kom jag till insikten att bra kommunikatörer inte har någon briljant plan. De lär sig och anpassar under tiden. Att det går raka vägen från A till B är en illusion. Duktiga kommunikatörer gör fel, men reparerar skadan snabbt och lär sig.

– Hammarbys biljett- och engagemangschef var otroligt ödmjuk och lyhörd och kunde på det viset få andra människor och fan-grupper att bära Hammarbys idé. Inlyssnande och ödmjukhet är otroligt viktiga egenskaper för en bra kommunikatör.

– När jag förstod Krys (nätläkar-tjänst) affärsidé, vad digital sjukvård kan göra och att vi bara har sett början av digitaliseringen och vad den kan göra, då fick jag en aha-upplevelse. Kry hade digitaliserat läkarna, men om de tittar på mönstren kring hur folk ringer in och har besvär, skulle de kunna gå ut och berätta när vinterkräksjukan är på gång. Med alla data de har, kan de förändra branschen.

Vad har det betytt för dig och din yrkesroll att själv delta aktivt i podden?
 – Den har hållit mig på tå. Den har fått mig att inse att allt jag lärde mig i går är förlegat och att det inte går att luta sig tillbaka och tro att man vet hur något fungerar längre. Podden har även inspirerat mig och hållit mig nyfiken.

Kanske har ni fått kontakt med personer ni kan göra affärer med via podden?
 – Ja, det har hänt att vi har kunnat hitta nya lösningar som gagnat både oss och de personer vi pratar med.

Hur konverterar Passion för kommunikation?
 – Vi jobbar framförallt för att ge något tillbaka till våra lyssnare och hoppas att vi inspirerar pr-branschen och att det ska ge något tillbaka, inte nödvändigtvis genom nya kunder utan framför allt hos våra befintliga.

Hur ser du att Passion för kommunikation ska utvecklas framöver?
– Just nu går vi varsamt fram. Det skulle vara att expandera till andra marknader där Cision finns.

Rörlig bild?
– Det får bli liveinspelningen. Men vi är av tron att ljud är perfekt när man tar sig till och från jobbet. Bild kräver mycket kapacitet och när vi har provat har vi inte nått lika många som med podden.

Passion för kommunikation är nu en så etablerad kanal att pr-konsulter och andra försöker sälja in folk som ska vara med podden, stämmer det?
 – Det är jättekul att få feedback. Vi märker att antalet förslag vi får in ökar. Vi har blandade erfarenheter av att prata med vd för företag och ofta kommer förslagen från personen eller organisationen själv. Det bästa är när en lyssnare som hör av sig med tips. Det viktigaste för att avsnittet ska bli så bra som möjligt är att vi har rätt talesperson med i podden. Det kan bli lite yxigt när någon vill ha med en in vd i avsnittet som kanske inte är insatt i ämnet och hur det kommunikativa arbetet går till. Då är det bättre att prata med kommunikationschefen. Om vinkeln på avsnittet istället handlar om hur man exempelvis har implementerat någon kommunikativ satsning från ledningens håll, då kan det vara berättigat att ha vd på plats. Rätt talesperson för rätt ämne gäller, precis som med all annan kommunikation.

När er marknadsföringskanal blir en mediekanal, vad innebär det för er?
 – Vi är ju rätt nöjda med och glada över att folk känner att vi har den räckvidden och att det är värt att pitcha sina idéer på oss. Men vi har ingen ambition att bli ett mediehus, Passion för kommunikation är en marknadsföringsplattform.

 

Alexander Masons topplistor för Passion för kommunikation

de tre bästa avsnitten
MAX om kommunikationen bakom en klimatpositiv meny
MAX Burgers har fått stort genomslag för sin hållbarhetskommunikation. Med sitt budskap om en klimatpositiv meny har de bland annat prisats av FN på klimattoppmötet i Madrid. Vår gäst är Marita Wengelin, pr-chef för MAX som berättar vad de har gjort för att lyckas så bra och vilka utmaningar de ställts inför i arbetet med en klimatpositiv meny.

kriskommunikation med Jeanette Fors-Andrée & Rolf van den Brink
Bra och uttömmande livepoddavsnitt om kriskommunikation där jag tycker att vi fick till en lysande kombination och dynamik med kriskommunikationsexperten Jeanette Fors-Andrée och branschjournalisten Rolf van den Brink delade sina olika perspektiv på frågan.

hur slår man publikrekord med smart digital kommunikation
Ett av våra tidigaste avsnitt är fortfarande ett av mina favoritavsnitt. Hur skapar man ett publiktryck som slår ett 56 år gammalt publikrekord med en medioker produkt. Hur lyckas egentligen Hammarby att tillsammans med sina supporterorganisationer fylla läktarna inför varje match? Vi talar med Markus Nilsson event- och biljettansvarig hos Hammarby fotboll.

 

de tre nyttigaste

pr-skola med Breakit
Lärorikt om hur ekonomimedier gått från att vara ganska torra publikationer till att idag locka en bred publik och vad man som kommunikatör ska tänka på för att locka näringslivsjournalsitens intresse? Stefan Lundell från Breakit gästar och betygsätter bland annat flera pressmeddelanden utifrån en näringslivsjournalists perspektiv i poddens lilla pr-skola.

så skapar du en framgångsrik företagspodd
Ett roligt livepoddavsnitt med metaperspektiv där vi i nio steg går igenom hur man ska gå tillväga för att skapa en framgångsrik företagspodd. Fortfarande superrelevant för dig som går i poddtankar och behöver experternas tips kring hur du bör gå tillväga.

pr för startups och andra utan budget
Kul och praktiskt utbildande avsnitt om hur man gör pr utan någon budget att tala om där Karin Bäcklund och Lisa Rytter gästar för att ge sina tips på hur man lyckas med pr om man har stora ambitioner men en begränsad budget.

de tre mest underskattade

nudging – så funkar det
Hur kan man med enkla medel få människor att göra bättre val? Riktigt spännande avsnitt med journalisten Alexander Norén som har fördjupat sig i fenomenet nudging och ger i podden en bakgrund, exempel på hur det appliceras i praktiken och tipsar om metoder för hur du själv kan implementera nudging i er kommunikation.

den digitala draken Kina
Oerhört lärorikt avsnitt med serieentreprenören Tom Xiong om vilka trender inom kommunikation i Kina som är viktiga att ha koll på, och vilken kommunikation fungerar där. Spännande att få höra om kinesiska kommunikationstrender som han förutspår kommer att sprida sig till väst.

om mångkulturell kommunikation med Al Kompis
Detta avsnitt handlar om en svensk medieaktör som verkar något under radarn men som paradoxalt nog är störst av samtliga svenska medier på Facebook med 1,3 miljoner följare. Det handlar om Al Kompis som levererar svenska nyheter på arabiska. Julia Agha från Al Kompis gästar och berättar om hur de lyckas nå en stor målgrupp – bara i Sverige finns idag närmare en halv miljon arabisktalande personer.

Dagens Opinion är mediepartner till Passion för kommunikation