"När fackförbundet SKTF bytte namn till Vision så var det ett djärvt steg att ta. Men det var också nödvändigt. Den tidigare förkortningen stod för något som inte längre beskrev vilka grupper förbundet organiserade. Det nya namnet illustrerade hur samhället och arbetsmarknaden förändrats, samtidigt som det visade på ambitionen att vara ett modern fack i tiden – med blicken mot framtiden.
Att Vision nu ser över sina vägar att nå ut med information till medlemmarna är helt naturligt. Det bör alla organisationer göra med jämna mellanrum. Däremot är nedläggningen av dagens tidningar och införlivandet av den hittills självständiga redaktionen i förbundets kommunikationsavdelning fel väg att gå.
Fackförbund är inte företag. Där de senare har ägare, kunder och leverantörer att förhålla sig till så står medlemmarna i fokus för de förra. Självklart har de olika förutsättningar – men det finns också likheter. Och en sådan likhet ligger i varumärkesarbetet. Modiga aktörer vågar släppa på kontrollen. Förr var kommunikationsavdelningar noga med allt ifrån typsnitt till bilder på företrädare för verksamheten, samt var logotypen skulle placeras i ett pressmeddelande. I dag finns en alltmer utbredd insikt om att det aldrig är en enskild aktör som avgör hur denne uppfattas av andra.
I sociala medier är det tydligt denna senare logik som gäller. De som i dessa sammanhang agerar som megafoner är ointressanta. Vill man på allvar bygga relationer så krävs lyhördhet och interaktion.
En annan tydlig trend för såväl företag som organisationer och myndigheter är transparens. Genom att öppna för insyn och granskning visar man att man inte har något att dölja, samtidigt som man välkomnar dialog.
En självständig redaktion av journalister, vars arbete leds av en ansvarig utgivare, kan erbjuda sina läsare mycket mer än ”tips om hur man höjer lönen, förbättrar arbetsvillkoren och utvecklas i yrkesrollen” (vilket Vision uppger att ersättningen för den nedlagda tidningen ska innehålla). En riktig journalistisk produkt kan bevaka arbetsmarknad, politik och ekonomi annorlunda än andra medier – utifrån ett fackligt perspektiv. Samtidigt kan en självständig tidning också vända blicken inåt, granska det egna förbundet och ge medlemmarna en insyn de annars inte skulle få.
När Vision nu drar ned på journalistisk granskning till förmån för förbundsstyrd kommunikation, riskerar man att göra sig själva en stor otjänst. Vad som antagligen setts som en effektivisering och förstärkning av varumärket riskerar att leda till det motsatta. En modigare väg att gå vore att bejaka transparansen och den fria journalistiken – och låta varumärket forma sig självt."
Jonas Morian, kommunikationsrådgivare i det egna företaget Promemorian AB
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...