F&B och Prime vinnarbyråer i Guldägget
Prime tog hem två guld och fem silver. Reklambyrån Forsman & Bodenfors tillsammans med systerbyrån Happy kom upp i samma vinstkvot. Flest ägg, nio, hämtade Åkestam Holst hem, men då var åtta av valören silver. Reklambyrån King lyckades åter med bedriften att vinna ett guldägg för Icas reklamsåpa Ica-Stig.
byråernas medaljliga
Forsman & Bodenfors / F&B Happy GGSSSSS
Prime GGSSSSS
Nord DDB GGSSS
Åkestam GSSSSSSSS
King GG
TBWA GSS
Ingo GS
IW Edition GS
BBDO Nordics G
Valtech Radon G
Oatly Department of Mind Control SS
Garbergs SS
Differ S
Le Bureau S
Prime S
Open Studio S
Stockholm Design Lab S
Abby World S
Här är alla vinnare av guldägget 2023:
aktivering
Guldägg
Bidragsnamn: Eton – The Index Shirt
Uppdragsgivare: Eton Shirts
Tävlande byrå: Valtech Radon
juryns motivering:
Att som ett litet svenskt varumärke bryta sig in på den amerikanska marknaden med begränsad budget och en helt generisk produkt kräver en överindexering av målgruppsinsikt, kaxighet och grit. The Index Shirt vinner årets Guldägg i kategorin Aktivering för att man med sällsynt bra tajming lyckas aktivera en riktigt svårflörtad publik.
Silverägg
Bidragsnamn: Lusseballen
Uppdragsgivare: Pressbyrån / Reitan Convenience
Tävlande byrå: Åkestam Holst
Bidragsnamn: A very satisfying customer service
Uppdragsgivare: Blanche Stories
Tävlande byrå: IW Edition
Bidragsnamn: Happy Birthday from Earth
Uppdragsgivare: Husqvarna
Tävlande byrå: Prime Weber Shandwick
annonsering
Guldägg
Bidragsnamn: Den självcensurerande annonsen
Uppdragsgivare: Reportrar utan gränser
Tävlande byrå: Åkestam Holst
motivering:
Bidraget ”Den självcensurerande annonsen” vinner Guldägg för sina många bottnars skull. För sällan har vi skådat en annons med en så minutiöst planerad tajming, ett så perfekt samspel mellan ny teknik och klassisk tidningsannonsering samt ett så högt symbolvärde. Med en och samma annons har man lyckats göra en tvåstegsraket som hugger till i magen oavsett när den drabbar en. Imponerande, inspirerande —och förfärande.
Silverägg
Bidragsnamn: Death sentence
Uppdragsgivare: Reportrar utan gränser
Tävlande byrå: Åkestam Holst
Bidragsnamn: Mellandagsrealism
Uppdragsgivare: Stockholms Stadsmission
Tävlande byrå: TBWA
Bidragsnamn: Havredrycksannonskrysset
Uppdragsgivare: Oatly
Tävlande byrå: Oatly Department of Mind Control
Bidragsnamn: Hämt Extra
Uppdragsgivare: 7-Eleven/Reitan Convenience
Tävlande byrå: Åkestam Holst
audio
Guldägg
Bidragsnamn: A very satisfying customer service
Uppdragsgivare: Blanche Stories
Tävlande byrå: IW Edition
motivering:
Från första sekund till den sista av 52 möjliga förgreningar av den interaktiva sexfantasin var Blanche Stories ett givet guldägg. Att låta en trist kundtjänst för bland annat fakturafrågor bli en upplevelse av det här slaget visar att kreativitet, till skillnad från alkemi, med lika delar vetenskap och magi kan göra guld av något så otroligt alldagligt som en automatiserad kundtjänst. Ring omedelbart 010-641 11 22!
Silverägg
Bidragsnamn: Nattvalen
Uppdragsgivare: McDonalds
Tävlande byrå: Nord DDB
digitalt
Guldägg
Bidragsnamn: Super Fan Collection
Uppdragsgivare: Spotify
Tävlande byrå: Nord DDB
MOTIVERING:
Vad som är digitalt och inte kan lätt bli en utdragen diskussion i ett juryrum. Lyckligtvis gav årets vinnare alla svar på tal genom att vara så enkel, digital och datadriven en idé kan vara. För utan datan hade den inte funnits. Och de verkliga fansen hade fortfarande kunnat förväxlas med en random wannabe. Nu blev det lyckligtvis inte så.
Silverägg
Bidragsnamn: Happy Birthday from Earth
Uppdragsgivare: Husqvarna
Tävlande byrå: Prime Weber Shandwick
Bidragsnamn: Urban Miner
Uppdragsgivare: Elkjøp
Tävlande byrå: Nord DDB
effekt
Guldägg
Bidragsnamn: Stig & Stina
Uppdragsgivare: Ica Sverige
Tävlande byrå: King
motivering:
ICA och King tilldelas Guldägget i kategorin Effekt för att (återigen) ha lyckats fånga hela svenska folket och svensk media med den långlivade reklamsåpan om ICA-Stig och hans vänner. Juryn imponerades av hur ett koncept, som fungerat väl under lång tid, hittade ny energi samt en ännu högre höjd och överträffade alla förväntningar i att väcka konsumenters intresse kring vem som skulle ta över rollen som nästa ICA-Stig. Debatten kring vem som skulle ta över var väl orkestrerad och spreds långt mer än någon kunde anat. Hur intressant är det med en ny ICA-Stig egentligen? Väldigt intressant verkar det som, åtminstone om King och ICA får styra kampanjen. Med affärsresultat som skulle välta omkull vilken marknadschef som helst lyfter vi i juryn på hatten och ser fram emot fler äventyr med ICA och King. Snyggt jobbat!
Silverägg
Bidragsnamn: Är du säker på ditt lösenord?
Uppdragsgivare: SSF / Stöldskyddsföreningen
Tävlande byrå: Åkestam Holst
Bidragsnamn: Dictator of Sweden
Uppdragsgivare: Civil Rights Defenders
Tävlande byrå: Prime Weber Shandwick
förpackningsdesign
Guldägg
Bidragsnamn: Unwrap Democracy
Uppdragsgivare: Malmö stad
Tävlande byrå: BBDO Nordics
motivering:
Genom design och förpackning kommuniceras ett budskap om demokrati, där en falafelrulle får agera inbjudan till det viktigaste demokratiska styrmedlet som finns – att rösta. Juryn saluterar ett modernt och oväntat grepp som skär tvärs igenom de traditionella kommunikations hierarkierna, utmanar det förväntade och låter förpackningsdesign agera den huvudsakliga kommunikationskanalen. Ett inspirerande budskap både till det politiska etablissemanget och kommunikationsindustrin att en liten tuva kan hjälpa ett stort lass.
Silverägg
Bidragsnamn: Sedir: Processen
Uppdragsgivare: Sedir Ajeenah, Norstedts Förlag
Tävlande byrå: Open Studio
hantverk
Guldägg
Bidragsnamn: The Ultimate Guide to Running
Uppdragsgivare: Craft
Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors
motivering:
Idag är träningsmotivation något som varumärken över många kategorier använder i sin kommunikation och mobila lösningar med avancerade träningsprogram tävlar om konsumenternas uppmärksamhet. Att i ett sådant kommunikationslandskap skapa en tung coffee table book med enbart två återkommande ord för att peppa människor ut på en löprunda i träningskläder från Craft, ja det blir banbrytande. Det behövs varken mer eller mindre för att sätta den ena foten före den andra och vinna Guldägg i Hantverk.
Silverägg
Bidragsnamn: Gender Gap Tackle
Uppdragsgivare: Svenska Spel
Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors
Bidragsnamn: Offerkoftan
Uppdragsgivare: Talita
Tävlande byrå: Åkestam Holst
Bidragsnamn: The Tavern
Uppdragsgivare: Activision Blizzard
Tävlande byrå: Ingo
Bidragsnamn: Break the Pattern
Uppdragsgivare: Electrolux
Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors
Bidragsnamn: Love Story
Uppdragsgivare: Volvo Trucks
Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors
identitetsdesign
Guldägg
Bidragsnamn: By Wind
Uppdragsgivare: By Wind
Tävlande byrå: F&B Happy
MOTIVERING:
Mitt i en kris bortom antaganden om vad ett tryckeri är eller kan vara, relanseras By Wind för att förena affärsidé och identitet. Detta genom att fokusera på det viktigaste: hållbarhet och kvalitet. Med egen vindkraft presenteras detta tydligt med skicklighet och humor. Relevant rörlig grafik ger liv i logotypens ”Y” när den rör sig som ett rotorblad, samtidigt som logotypen lutas efter hur vinden blåser. Sammantaget används både fysisk och digital teknik för att få identiteten att leva i nuet.
Silverägg
Bidragsnamn: Riche Fenix
Uppdragsgivare: Svenska Brasserier
Tävlande byrå: Stockholm Design Lab
innovation
Guldägg
Bidragsnamn: The 3D printed meatballs
Uppdragsgivare: Ikea
Tävlande byrå: Ingo
MOTIVERING:
Bidraget 3D Printed Meatballs vinner Guldägg i innovation för sin enkelhet och geniala tonträff. Tack för att ni visar branschen att det inte bara är de stora konceptuella, mastodont-budget-briefarna som är något att ha. Att man kan väcka liv i den döende 3D-printern och använda den på ett innovativt och typiskt IKEA-sätt får en att vilja jobba på IKEA ännu mer. Tack för att ni fortsätter att överraska och håller oss andra på tårna. Grattis IKEA och Ingo! Får man komma på en lunch?
Silverägg
Bidragsnamn: Super Fan Collection
Uppdragsgivare: Spotify
Tävlande byrå: Nord DDB
Bidragsnamn: Peak Period
Uppdragsgivare: Peak Performance
Tävlande byrå: Abby World
integrerat
Guldägg
Bidragsnamn: Happy Birthday from Earth
Uppdragsgivare: Husqvarna
Tävlande byrå: Prime Weber Shandwick
motivering:
Happy Birthday from Earth belönas med Guldägg i Integrerat, eftersom det krävs något extra för att bryta igenom dagens fragmenterade medielandskap. En oväntad idé som är så stor att den tagit sig utanför köpta mediaval och touchpoints, rakt in i människors hjärtan. Den här kampanjen fick oss i juryn att vända ut och in på oss själva och tanken på vad integrerat egentligen betyder idag. Vi vill hylla denna larger than life idé för att den driver kategorin framåt och påminner om att en välintegrerad kampanj inte bara handlar om köpt media, utan om att lyckas bryta igenom med en story som både berör och tar för sig.
Silverägg
Bidragsnamn: Lusseballen
Uppdragsgivare: Pressbyrån / Reitan Convenience
Tävlande byrå: Åkestam Holst
Bidragsnamn: Diktaturkompensera
Uppdragsgivare: Civil Rights Defenders
Tävlande byrå: Prime Weber Shandwick
kortare filmer
Guldägg
Bidragsnamn: Inte för alla
Uppdragsgivare: Matsmart
Tävlande byrå: TBWA
MOTIVERING:
”The winner of Guldägget 2022 in short film, “A different kind of food” by Matsmart, was absolute shit. Terrible script, awful acting and too many colours. The jury hated it so much they had to award it. Keep up your shitty and uninspiring work to save the planet!”
Silverägg
Bidragsnamn: Your favorite foods are now plant-based
Uppdragsgivare: Peas Of Heaven
Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors
Bidragsnamn: Normalize It
Uppdragsgivare: Oatly
Tävlande byrå: Oatly Department of Mind Control
Bidragsnamn: Inget mer att säga – Minibussen
Uppdragsgivare: St1
Tävlande byrå: Garbergs
Bidragsnamn: Den tomma stolen
Uppdragsgivare: Stiftelsen 1825 Terapicenter för unga vuxna
Tävlande byrå: Garbergs
längre filmer
Guldägg
Bidragsnamn: Rör vid mig
Uppdragsgivare: Cancerfonden
Tävlande byrå: King
MOTIVERING:
Att våga angripa ett allvarligt ämne på ett… allvarligt sätt är inte något nytt.
Men juryn vågar påstå att det aldrig gjorts bättre. Här skapar manus, regi, skådespeleri, scenografi, kostym, foto, musik och ljudläggning tillsammans filmisk perfektion.
Bidraget fick juryn att svepas med i förälskelse, gråta, känna hopp, dra på smilbanden, gråta lite till och slängas ut i drömsk ovisshet över utgången.
Men framförallt fick filmen oss att minnas nära och kära som fortfarande dansar med oss i våra drömmar. Tack KING och stort grattis till guldägget i längre filmer.
Silverägg
Bidragsnamn: Your favorite foods are now plant-based
Uppdragsgivare: Peas Of Heaven
Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors
Bidragsnamn: Inte för alla
Uppdragsgivare: Matsmart
Tävlande byrå: TBWA
pr
Guldägg
Bidragsnamn: Happy Birthday from Earth
Uppdragsgivare: Husqvarna
Tävlande byrå: Prime Weber Shandwick
MOTIVERING:
Bidraget Happy Birthday from Earth gav juryn en tår i ögat och en varm känsla i bröstet, precis som för de hundratusentals människor runt om i världen som fått en stark emotionell upplevelse av något så oväntat som en robotgräsklippare. Byrån har med kampanjen lyckats fånga och agera på en rad djupgående insikter kring produkten som inte bara attraherar målgruppen, utan skapar ett starkt ha-begär även hos dem utan gräsmatta. Med en utomjordiskt stark PR-krok är det självklart att succén blev astronomisk.
Silverägg
Bidragsnamn: Spellbound by Sweden
Uppdragsgivare: Visit Sweden
Tävlande byrå: Prime Weber Shandwick
Bidragsnamn: Gotlands fulaste gräsmatta
Uppdragsgivare: Region Gotland
Tävlande byrå: Differ
utomhus
Guldägg
Bidragsnamn: Dashboard Billboard
Uppdragsgivare: Skoda
Tävlande byrå: Nord DDB
MOTIVERING:
Bidraget ”Dashboard Billboards” vinner Guldägg för att den störtar alla konventioner för hur en utomhuskampanj ska bete sig. Med irriterande pricksäkerhet träffar den konsumenten rätt i synfältet och oss rätt i reklamhjärtat. Det är så banbrytande att det oundvikligen smittar av sig på varumärket, och så hantverksmässigt skickligt att man snabbt vill stiga ur sin gamla Volvo och gå fram och titta lite extra.
Silverägg
Bidragsnamn: Äntligen sämre tider!
Uppdragsgivare: Talita
Tävlande byrå: Åkestam Holst
Bidragsnamn: Odramatiska berättelser
Uppdragsgivare: Arbetsmiljöverket
Tävlande byrå: Le Bureau
Bidragsnamn: Hämt Extra
Uppdragsgivare: 7-Eleven/Reitan Convenience
Tävlande byrå: Åkestam Holst
specialpris guldblick
Bidragsnamn: Norm & Al
Uppdragsgivare: Oatly
Tävlande byrå: Oatly Department of Mind Control
Art Director: Björn Lindén
MOTIVERING:
Björn Lindén har med särskilt stor hantverksskicklighet lappat ihop en värld som imponerade på årets guldblicksjury.
Ett genomgående gediget jobb, särskilt i detaljerna – och helheten, som visat att Oatlys säreget tighta universum rymde ytterligare dimensioner, utan att på något sätt spricka i sömmarna.
Det är med varm och applåderande hand vi räcker över årets pris i Guldblick, skålar i ett glas havremjölk och välkomnar Björn Lindén in i Guldblicksakademien.
specialpris guldskrift
Bidragsnamn: Odramatiska berättelser
Uppdragsgivare: Arbetsmiljöverket
Tävlande Byrå: Le Bureau
Art Director: Hjalmar Delehag
motivering:
Livet som copywriter är ganska händelselöst. Man går till jobbet. Skriver lite texter och presenterar dem för en kund. Kanske köper kunden texterna rakt av. Eller så blir du korrad i oändlighet. Hursom är det ganska odramatiskt. Om man inte vinner Guldskrift. Som Hjalmar.
platinaägget
Mottagare: Karin Ahlgren
Motivering: Sedan årets mottagare av Platinaägget inledde sin bana, på 90-talet, har det inte tagits en enda genväg. Vi talar här om en sällan nöjd perfektionist som är ohyggligt strävsam och hård mot sig själv – all design måste ha ett syfte och fylla en funktion. Den som vill ha form som utsmyckning får söka sig någon annanstans.
En osviklig känsla för stil, form och foto, har ofta kombinerats med intresse för mat och dryck – från Gröna Konsum, till Coop, Beijing 8, och kaffeföretaget Lycke. Lotta Lundgrens kokböcker är också exempel på vad denna säregna designhjärna kan skapa. Även arbetet med H&M Foundation & Global Change Award är en milstolpe i den legendariska karriären. Som entreprenör och byråledare i flera olika konstellationer har mottagaren haft stort inflytande över varumärken och formgivning även bortom sitt eget skapande.
I kontrast till den perfektionistiska yrkesmänniskan har vi här att göra med en generös, lyhörd och tillåtande person som ogärna står i strålkastarljuset själv. Det är över 25 år sedan samma person tog emot Kycklingstipendiet, och då på scen frågade: ”Får jag gå ner nu?”
Ja, du kommer att få gå ner, men först måste du komma upp och ta emot applåderna. Välkommen in i platinaakademien, KARIN AHLGREN.
kycklingstipendiet
Mottagare: Ivan Trip
motivering:
Begreppet renässansmänniska är ett man inte slänger sig med lättvindigt. Ändå flög ordet genom rummet åtskilliga gånger när juryn ögnade igenom den här stipendiatens många alster. För hur beskriver man annars en person som inte bara förefaller ha en synnerligen utvecklad reklamhjärna, utan som också är stark visuellt och behärskar fotografi? Enligt uppgifter som nått juryn föreligger stor risk att stipendiaten kommer bränna hela stipendiet på en svindyr katt. Juryn har trots det beslutat att utse Ivan Trip till årets kycklingstipendiat.
Mottagare: Lova Nyblom
MOTIVERING:
Att säga att vår nästa stipendiat skulle kunna vara Hilma af Klints avatar är inte en underdrift. Med en hantverkskänsla många spenderar ett helt yrkesliv att bemästra tycks denna person med lätthet balansera mellan det analoga och digitala, det kommersiella och det vetenskapliga, mellan lekfull typografi och klassisk art direction, utan att någonsin tappa varken fotfäste eller riktning. Med en experimentell, formstark och avundsvärd portfolio tog denna kycklingstipendiat juryn med storm. Grattis Lova Nyblom.
Mottagare: Folke Kühlhorn & Henrik Billing
motivering:
Exakt hur kul får man ha det på jobbet egentligen? Var den gränsen går är oklart, men att humorn ständigt är närvarande hos det här kreatörsparet råder det ingen tvekan om. Trots sina ringa år i branschen har de gång på gång lyckats lösa en av de svåraste ekvationerna inom reklambranschen – att vara kommersiella utan att bli tråkiga. Ingen brief verkar vara för krånglig, för stor, för tråkig eller för omöjlig för dessa två insiktsfulla och fyndiga kreatörer som tydligt visat för juryn att de förtjänar att bli årets kycklingstipendiater. Grattis till Henrik Billing och Folke Kühlhorn.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.