Novus, David Ahlin, ansvarig för opinionsmätningarna.
Vilka undersökningar har ni gjort hittills?
– Dels har vi våra opinionsundersökningar för TV4 med aktuella frågor och de kommer att komma regelbundet inför valdagen, dels samarbetar vi med Dagens Industri med ett antal mätningar. Vi har även en seminarieserie där vi i egen regi presenterar resultat, bland annat i Almedalen som handlar om förutsättningar för valet, för blocken och partierna. Vi samarbetar med Sveriges Radios Ekot varje söndag och med SR regionala P4-stationer med mer heta lokala frågor, som till exempel vargfrågan i Värmland och järnvägen i Linköping. Framåt har vi planer för valdag och valvaka.
– De undersökningar vi har gjort har handlat om kärnfrågor som varit viktiga, som när Centerpartiet accepterade att byta ut de reaktorer vi har mot nya, då var det fokus på den frågan och kring årsskiftet hade vi under period fokus på sjukförsäkringsfrågorna. Framåt maj när oppositionens skuggbudget kom hamnade skattefrågor i fokus, då var det ju även ekonomisk kris i Grekland vilket gjorde att skatt och ekonomi hamnade högt upp och där har frågorna stannat. Vi lever hela tiden kring debatten och de mest medialt debatterade frågorna.
Ser ni någon trend i typen av undersökningar mot föregående val?
– Det är väl ganska likt tycker jag, men en trend är väl att det är färre väljarbarometrar. De stora publicerar en gång i veckan, tidigare var det oftare.
Vilka är er uppdragsgivare?
– TV4, Sveriges Radio och Dagens Industri.
Vad kommer ni att göra efter valet?
– Vi har planer på eftervalsseminarier, men vi har ännu inte spikat detaljer.
Demoskop, Anders Lindholm, vd.
Vilka undersökningar har ni gjort hittills?
– Det görs ett antal mätningar som inte publiceras och de kan vi inte säga så mycket om, men vi har gjort omfattande tracking och undersökningar för vår stora panel och databas för att göra långtgående analyser som inte kan jämföras med mindre väljarbarometrar. Det handlar om vilka frågor som är viktigast, om partiledarna, hur det ser ut i gränslandet mellan partier och så vidare. Det finns mycket man kan undersöka och som vi undersöker. I övrigt är det det som syns. Mer traditionella väljarbarometrar, för Expressen, gör vi bland annat uppföljningar av tv-sändningar. Vidare har vi testat kampanjmaterial och analyserat flöden och rörliga väljare.
Ser ni någon trend i typen av undersökningar mot föregående val?
– Nej, inte mer än att jag har hört att det är mindre undersökningar än tidigare år, det är inget jag reflekterat över, men samtidigt är det är fler aktörer. Det är väl en sju stycken som försöker profilera sig och synas, varav två som jobbar med nätundersökningar, det ska bli intressant att se hur det slår ut.
Vilka är er uppdragsgivare?
– Expressen, sedan har vi gjort uppdrag för fyra av partierna samt för några intresseorganisationer.
Vad kommer ni att göra efter valet?
– Vi kommer säkert att göra eftervalsundersökningar, men ingenting är helt klart. En del aktörer planerar inte förrän det är dags, men hur stort intresset blir beror på situationen. Det görs ju regelmässigt Valu (SVT) och den ger naturligtvis en del svar.
Synovate, Nicklas Källebring, ansvarig för Synovates opinionsmätningar.
Vilka undersökningar har ni gjort hittills?
– Vi har gjort väljarbarometrar någon gång per vecka under augusti, vi har också gjort mätningar kring väljarnas viktigaste frågor samt ett antal lokala väljarbarometrar. Under Almedalsveckan presenterade vi rapporter för varje parti tillsammans med Retriever där vi gjorde en varumärkesanalys om skillnader mellan mediernas uppfattningar, partiernas självbilder och väljarnas känslor och vi genomförde ett större seminarium tillsammans med Fokus där vi bl a presenterade siffror över partiernas karaktärsdrag. Vi har också gjort några mätningar som ännu inte publicerats.
– Ser ni någon trend i typen av undersökningar mot föregående val? – Nej, inte mer än att vi gör färre publicerade mätningar, ungefär hälften mot vad vi gjorde 2006, men samtidigt är det fler aktörer.
Vilka är er uppdragsgivare?
– Väljarbarometern görs på uppdrag av Dagens Nyheter och Sydsvenska Dagbladet. Vi gör en del mätningar för Fokus, som i fredags publicerade en mätning där tittade på hur man skulle rösta i Karlstad eftersom det i senare val har varit så att ”som Karlstad röstar, röstar Sverige”. Vi har också genomfört lokala och regionala undersökningar för Kristianstadbladet, Trelleborgs Allehanda och SR Värmland.
TNS Sifo, Toivo Sjörén, ansvarig för opinionsmätningar
Vilka undersökningar har ni gjort hittills?
– Vi har gjort många olika väljarbarometrar, bland annat för Mitt i, Östgötakorrespondenten, Göteborgs-Posten, Svenska Dagbladet. Sedan har vi gjort lite frågor för Sveriges Television och Agenda om hur man ser på blockpolitiken och för Aftonbladet om hur huvudpartierna uppfattas i utfrågningarna. Vid Almedalen gjorde vi en större analys av potentialen och riskerna för partierna i valrörelsen, väljarnas viktigaste valfrågor som beskattning av pensionärer och så vidare.
Ser ni någon trend i typen av undersökningar mot föregående val?
– Jag har en känsla av att det är lite färre i medier än tidigare, kanske inte kring just sakfrågor, men det är väl egentligen samma frågor inför varje val som är viktiga; miljö, äldreomsorg, sjukvård etc.
Vilka är er uppdragsgivare?
– Det är huvudsakligen lokala och regionala tidningar och SVT:s nyhetsredaktioner som vi gjort undersökningar för men även för SvD, Aftonbladet, Mitt I, Göteborgs-Posten, SVT och Agenda.
Vad kommer ni att göra efter valet?
– Vi gör alltid någon undersökning för egen utvärdering, men det beror på hur valet utvecklar sig. Vi gör inga gigantiska väljarundersökningar, men någon mindre om varför man valde som man gjorde och när.
Av Josefin Udén