• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

04 Jun 2024

Eskilstuna kampanjar mot knark

Polis, kommun, näringsliv, myndigheter, föreningsliv och andra aktörer kraftsamlar mot narkotika i Eskilstuna.

Ingen liknande kommunikationsinsats med så bred anslutning från både näringsliv, myndigheter och föreningar har gjorts tidigare i Eskilstuna, berättar Eva Norberg, kommunikationsdirektör på Eskilstuna kommun.

Arbetet mot narkotika i samverkan mellan olika aktörer har däremot funnits sedan många år tillbaka och är inget nytt. Inte minst via kommunens och polisens medborgarlöfte och den samverkansöverenskommelse som finns upprättad för åren 2024-2027, enligt Eva Norberg.

– Det här är ett led i att bibehålla den samverkan som finns. Kommunens politiska brottsförebyggande råd har dock tillsammans med polisen varit tydliga med att de vill göra en tydlig markering mot den ökade liberaliseringen som finns kring narkotika och belysa vad det bidrar till. Vi ser inte en minskning av användandet och vill belysa vad konsumtionen bidrar till.

Det är också ett led i genomförandet av den nya Plan mot Alkohol, narkotika, dopningsmedel, tobak- och nikotinprodukter samt spel om pengar (ANDTS) 2024–2027 som kommunfullmäktige beslutade om i februari.

– Det övergripande målet för ANDTS-planen är att Eskilstuna med evidensbaserad praktik ska sträva efter att bli en kommun fri från narkotika och dopning med minskade medicinska och sociala skador orsakade av alkohol och spel om pengar samt ett minskat bruk av tobaks- och nikotinprodukter.

Det första insatsområdet i planen är att arbetet för att minska tillgång och efterfrågan på narkotika ska stärkas.

– Det finns också särskilda delmål bland annat om minskad narkotikaanvändning bland både unga och vuxna med åtgärder omfattande kunskaps- och informationsspridning. Ett delmål som är tänkt att ge en indikation om effekterna av det samlade arbetet är att årliga genomsnitt av halter rörande droger i avloppsvatten i Eskilstuna kommun ska minska.

Eskilstuna kommun projektleder initiativet i nära samarbete med polisen i Eskilstuna. Förhoppningen är att skapa en grogrund för dialog genom att tillsammans ta ställning för ett narkotikafritt samhälle.

–  Vi vill att dialogen förs på arbetsplatser, i föreningsliv och i samhället i stort. Vi har alla ett ansvar att säga ifrån, ifrågasätta och berätta vilka konsekvenser köp av narkotika får, säger Eva Norberg och lägger till:

– Vi vill också tillgängliggöra information om vilket stöd som finns att få för både brukare och anhöriga och bistå i hur man kan agera när man misstänker att någon i ens närhet använder narkotika.

För att driva arbetet använder organisationerna sina befintliga forum.

– Kommunen och polisen har en befintlig organisation inom samverkansöverenskommelsen. Den gäller för det övergripande trygghetsstärkande och brottsförebyggande arbetet i Eskilstuna. Vi arbetar också enligt konceptet ’Krogar mot knark’, ett samarbete mellan några av Eskilstunas krogar och restauranger, Eskilstuna kommun och polisen, för att minska och försvåra användandet av narkotika i krogmiljön.  Vi har även ett arbetsgivarnätverk i Eskilstuna för de större arbetsgivarna som har varit drivande i att få till detta och även det lokala nätverket för föreningslivet har ställt sig bakom och vill agera i linje med initiativet.

– Det finns liknande insatser men det är svårt att jämföra effekter mellan kommunerna, enligt Eva Norberg.

– Ingen kommun är den andra lik sett till befolkning, brottslighet, tillgång till narkotika med mera. Sundsvalls kommun genomförde en liknande kampanj förra året, Vad kostar ett gram?, som vi fått inspiration ifrån. Vi känner dock inte till någon kommunikationsinsats i någon annan kommun som har fått en sådan bred uppslutning.

Insatsen är bland annat i form av en film samt affischer som alla samarbetspartners kan använda sig av i sina verksamheter och i sina kanaler samt kompletterande annonsering i utomhusmiljön.

– Kommunen är ju också den största arbetsgivaren i Sörmland och det gemensamma ställningstagandet är även en del av vårt arbete för att upprätthålla trygga verksamheter mot invånare och trygga arbetsplatser, vilket vi kontinuerligt jobbar med bland annat genom arbetsplatsträffar och annan information. Vi har gått ut till alla chefer i kommunens chefsbrev och samlat allt material från ställningstagandet på kommunens internportal.

Vilken målgrupp vill ni nå?
– Målgruppen är så kallade situationella brukare som använder narkotika i samband med fester och som inte tar ansvar för de konsekvenser som uppstår för individ och samhälle. Den som väljer att köpa narkotika har ett stort ansvar för hur det ser ut med nätverkskriminaliteten idag.

– Sekundära målgrupper är de som finns nära och kan påverka, exempelvis föräldrar och skolpersonal, arbetsgivare, krogar, föreningsaktiva med flera.

Vilka utmaningar ser ni mot att driva detta effektivt?
– Man kan fråga sig vad en sådan insats kan åstadkomma. Att det kanske inte löser särskilt mycket och attmålgruppen är svår att nå. Vi ser den som en agendasättare för att tydliggöra att narkotika säljs och brukas i alla samhällsklasser, åldrar och områden. Narkotikahandel sker på många platser där människor rör sig, exempelvis platser med kollektivtrafik och bankomater. Det leder till otrygghet för alla, skolbarn som åker buss, pendlare och boende. Även om narkotikahandel sällan är det enda problemet på platsen så är det något vi tillsammans behöver prata om. Vi behöver prata om hur narkotikahandeln påverkar oss och hur det påverkar vår stad. Att belysa att det är ingens ensak utan vårt gemensamma problem.

Kampanjen går i sociala medier, webb, intranät, via media, utomhusreklam i form av affischering och annonsering på exempelvis stadsbussar. Samt egna kommunikationskanaler.

Vad är nästa steg i initiativet?
– Initiativet är ett led i genomförandet både av samverkansöverenskommelsen med Polisen och kommunens ANDTS-plan där en rad insatser genomförs och planeras inför hösten och framåt, bland annat olika former av stöd och utbildningar både inom kommunens verksamheter och tillsammans med våra samarbetspartners. Föreningslivet har efterfrågat utbildningar, skolan kommer lyfta detta inför sommaren men också ta in det i sitt förebyggande ANDT-arbete efter sommaren. Alla stora arbetsgivare och andra intresserade kommer att arbeta internt med frågorna utifrån sina respektive förutsättningar. I höst utvärderar vi resultatet och tar ställning till fortsatt arbete.

Eskilstuna kommun har ett befintligt ramavtal för kommunikationstjänster med reklambyrån Granath.

Alex Mörén
alex@dagensopinion.se

 

 

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

Case

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-05-16, 13:18

Ai-tillverkade människor besöker IF Metall

Till sin kongress i Örebro har fackförbundet IF Metall bjudit in ai-tillverkade människor.

arbetsmarknadCase
2025-05-13, 13:17

Sveriges Hamnar får dubbelt fackligt varsel

Branschförbundet Sveriges Hamnar har fått varsel om strejk från två olika fackförbund.

Casekampanj
2025-05-12, 07:16

Shibsteds e-handel får eget varumärke

Sedan den norska börsnoterade koncernen Schibsteds klövs i två delar har de två nya organisationerna opererat under samma namn, Schibsted. Men nu är den eran över.

Casemedier
2025-05-12, 06:57

Orkla kampanjar för Felix med tunnelbanekarta

Orkla Foods rullar ut en kampanj från den nya reklamplattformen Ketchupeffekten i Stockholms tunnelbana med bland annat en modifierad tunnelbanekarta via Clear Channel.

Casekampanj
2025-04-30, 08:25

Råd ska råda över varumärket Sverige

Svenska institutet har utvecklat en ny strategi för varumärket Sverige. Bland annat ska ett råd stämma av hur varumärket utvecklas.

Case
2025-04-25, 07:01

Greenpeace dubbelanmäler Arla för vilseledning

I ett pressmeddelande meddelar miljöorganisationen Greenpeace att den anmäler mejeriföretaget Arla för vilseledning i sin kommunikation.

Case
2025-04-22, 10:02

Fortum sätter nordisk plattform

Det finska Energibolaget Fortum vill samla alla sin målgrupper på samma kommunikation.

Casekampanj
2025-04-02, 11:05

SCA om Greenpeace samtyckeskampanj: Den tar polisen hand om

Miljöorganisationen Greenpeace genomför ”en samtyckes- och hållbarhetskontroll” vid skogsbolaget SCAs virkesterminal i Timrå. SCA tycker att Greenpeace har fel i sak och bär sig olagligt åt.

Case
2025-03-05, 08:22

Så ordnade Svensk Handel drömgästen Ulf Kristersson

Många opinionsbildande organisationer drömmer om ett besök från statsministern. För Svensk Handel blir drömmen sann i dag.

Caseopinionsbildningpolitik
2025-02-26, 22:00

Colombia högt på Saabs pressagenda

När uppgifterna om att USA med ett veto kan stoppa Colombias köp av Gripen-plan hade Saab ett lite trumfkort på pressavdelningen.

Casemedier
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Ebba Östlin – från Botkyrka till byrå
  • SVT erövrar ytterligare politisk Expressen-reporter
  • Trassligt för M att hitta landshövding efter AKB
  • Veckans Brief: Kombyrå vinner miljardupphandling –…
  • Veckans Brief: 100 söker jobbet som påverkare åt…

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram