EQTs jätteaffär ‑ ett pressmeddelande
Johan Hähnel, kommunikationskonsult till EQT, genom det egna företaget Comir, och talesperson för verksamheten, tycks något förvånad över frågan hur kommunikationsarbetet gick till när nyheten om den gigantiska transaktionen skulle kablas ut
Johan Hähnel, kommunikationskonsult till EQT, genom det egna företaget Comir, och talesperson för verksamheten, tycks något förvånad över frågan hur kommunikationsarbetet gick till när nyheten om den gigantiska transaktionen skulle kablas ut.
‑ Det var inte mer komplext än att vi samordnade kommunikationen med Baxter, som är börsnoterat i USA, Gambro och börsnoterade Investor. Gambro hanterade i sin tur internkommunikationen med kunderna. Baxter gick ut med informationen klockan 6 lokal tid i USA och EQT, Investor och Gambro klockan 13 lokal tid i Europa. Baxter, EQT och Investor skickade ut varsitt pressmeddelande, säger han.
EQT arbetade utan andra pr-konsulter än Johan Hähnel. Intresset från medierna var mycket stort.
‑ Alla medier i Sverige rapporterade, det gjorde de flesta internationella nyhetsbyråer och de största finansiella tidningarna. Det är fullt naturligt när det rör sig om en så stor affär.
EQT arbetar efter en enkel strategi. Också denna gång.
‑ Vi följer en enkel princip. Vi berättar rakt av vad som händer, öppet och transparent. Det återspeglas också i rapporteringen.
Varför valde ni just tisdag 4 december för att berätta om affären?
‑ Det är jätteenkelt. Så fort det var möjligt efter att avtalet var underskrivet, skickade parterna ut pressmeddelandet.
Det här är en av 25 artiklar i Dagens Opinions senaste utgåva av veckomagasinet Veckans Brief.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.