Socialdemokraternas ungdomsförbund, SSU, öppnar en webb-butik som ”säljer” politik, för att hänga på Svenska Dagbladets artikel där det framstår som lastbilstillverkaren Skania har betalat byrån Noridc PA för att får liberalernas partiledare Nuamko Sabuni att driva fram Elektrifieringskommission som ska påskynda elektrifieringen av transportsektorn.

Artikeln publicerades i Svenska Dagbladet i torsdag och två dagar senare öppnar SSU en Politikbutiken på internet. Där ”erbjuds förmögna och stora företag att köpa SSUs åsikter”.

prislistan
ta bort skatt på företag:1 350 000 kronor
sänkta arbetsgivaravgifter: 1 500 000
gratis pengar till storbolag i kris 2 500 000
förstärkt rut-avdrag:  800 000

– Vi vill illustrera varför det är fel att väldigt köpstarka individer eller företag med sina pengar styr politikens innehåll snarare än behoven för samhället i stort och vad som många gynnas av. Då trodde vi att detta var ett bra sätt att visa vad det egentligen handlar om att köpa politik, säger SSUs kommunikationschef Youbert Aziz.

Kampanjen jobbades fram på bara två dagar.

– Precis. I ärlighetens namn så har tanken funnits innan. Vi har inte varit omedvetna om kopplingarna mellan lobbyister, Svenskt Näringsliv och delar av borgerligheten. Nu var det uppenbart ett tillfälle, säger Youbert Aziz och berättar vidare att SSU inte ha använt sig av någon byrå för kampanjen.

– Vi jobbade själva snabbt med att komma på konceptet. Någon gjorde copy och någon gjorde layout och design.

Vad har ni fått för reaktioner hittills?

– Många tycker att det är ett fyndigt och träffsäkert inlägg i samhällsdebatten. Engagerade unga liberaler och deras vänner är så klart inte så glada och försöker kritisera oss för våra kopplingar till LO, vilket vi inte förstår. Vi är helt öppna med det och ser inte negativt på att kopplas samman med LO, som representerar en miljon medlemmar.