Så sent som i november tog Konsumentombudsmannen, KO Arla till Patent- och marknadsdomstolen för företagets netto noll-reklam.
”Att påstå att mjölken har netto noll klimatavtryck ger konsumenterna fel bild av produktens påverkan. Arla har inte kunnat bevisa att påståendet stämmer”, ansåg KO.
Nu får Arlas Ko Eko en ny design är uttrycket ”netto noll” inte längre är med på förpackningarna Designen för Eko-sortimentet ska i stället uppmärksamma ekoböndernas arbete för ”jordhälsa och biologisk mångfald”.
”Trots att vi velat göra den informationen så tydlig och lättförståelig som möjligt har begreppet ’netto noll klimatavtryck’ väckt frågor och kritik. Även när vi förmedlar komplexa hållbarhetsfrågor är det givetvis viktigt att budskapet går fram. Vi väljer nu att fokusera mer på det som sker här, på svenska gårdar”, kommenterar Victoria Olsson, hållbarhetschef, Arla Sverige.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
Mest läst
- SvD-reporter bakom Nyamko Sabuni-scoop är sambo med…
- Arabiska partiet vill sno väljare från S och SD
- Boken som hotar storbolaget inför analysträffen – vd…
- TU rasar över Richard Jomhofs angrepp på Anders Lindberg
- Hela redaktionen stormar på Cissi Wallins sajt Gardet
- Morgan Johanssons x-sambo kandiderar för SD
- Leif Östling startar skattekommission: Vad fan får…
- Presschefen slutar på TV4 efter två månader
- Dieselgate: Fullt med soppa i Sundsvall – men…
- Bulletin byter vd