• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

04 Jun 2015

Djungeltrummans chefredaktör till Prat

– Jag är lite vemodig över att lämna Djungeltrumman, men det här känns som ett väldigt bra nästa steg. Jag gillar kollegorna väldigt mycket, de är grymma kvinnor, säger Martina Johansson om sitt nya jobb.   På Stampen-ägda Djungeltrumman jobbade Martina Johansson i totalt tre år. Under denna tid har hon hunnit med att bland annat tredubbla personalstyrkan och öka läsekretsen med till 30 000 unika besökare per vecka.

– Jag är lite vemodig över att lämna Djungeltrumman, men det här känns som ett väldigt bra nästa steg. Jag gillar kollegorna väldigt mycket, de är grymma kvinnor, säger Martina Johansson om sitt nya jobb.
 
På Stampen-ägda Djungeltrumman jobbade Martina Johansson i totalt tre år. Under denna tid har hon hunnit med att bland annat tredubbla personalstyrkan och öka läsekretsen med till 30 000 unika besökare per vecka. Hon har även varit med och startat gratistidningen Hela Stan tillsammans med Göteborgs-Posten.
 
Martina Johansson känner sedan tidigare Prats Göteborgschef Åsa Blomberg, som värvades till Prat vid årsskiftet från Valentin & Byhr. Hon berättar att det var under en fika som idén om att jobba ihop dök upp.
 
– Den diskussionen eskalerade helt och det slutade med att jag började jobba på Prat, säger Martina Johansson.
 
Där ska hon främst arbeta med projektledning.
 
– Som det ser ut nu kommer jag att arbeta väldigt mycket med utförande, alltså att projektleda olika initiativ som vi gör tillsammans med kunder. Jag har varit väldigt operativ i mina tidigare tjänster. Sedan är jag van vid strategiarbete och långsiktig planering. Vi får se om det är något de vill ta vara på.
 
Vad tar du med dig från Djungeltrumman?
– Medierna är i en position där man verkligen måste anstränga sig för att hålla huvudet över vattenytan och man har lärt sig att hitta kreativa vägar och vara påhittig för att nå läsare. Den sortens kreativitet kommer jag att ha användning för. Sedan är det inte dumt att ha koll på medielogik heller.
 
Vad får du för lön?
– Måste man svara på det? Jag är väldigt jante när det kommer till sådant. Ingen jag känner har en rejäl lön. Jag vågar inte berätta att jag har en ordentlig lön, utan måste först vänja mig vid det. Men jag är nöjd.
 
Martina Johansson har tidigare även jobbat på byrån Paff Performance och som strateg på Norrbottens läns landsting.
 
Hon tillträder sin nya tjänst i augusti.

Ardalan

ardalan@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

pr

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-11-17, 11:01

500 växer med 3

Pr-byrån 500 rekryterar tre nya medarbetare, bland annat hos konkurrenten Diplomat.

arbetarrörelserpr
2025-11-17, 10:11

Pr-chefer tar över på Bokmässan

UPPDATERAD. Bokmässan ersätter sin tillförordade kommunikationschef, som är en chef för en pr-byrå med en annan pr-chef.

arbetarrörelserpr
2025-11-12, 12:01

Tre journalister in i juryn för Spinn 2026

UPPDATERAD. Pr-byråernas organisation Precis har utsett en 13-individer stark jury för utmärkelsen Spinn. Juryn innehåller denna gång tre journalister.

Branschpr
2025-11-03, 14:46

Mixat intresse när Stegra bjuder riksdagen på middag

Gröna stålbolaget Stegra bjuder tre utskott på middag i morgon, tisdagen 4 november. Det bjuds på ”dryck och enklare mat”. Det pratas på sina håll om en bojkott mot tillställningen.

lobbyingpolitikpr
2025-10-31, 07:02

Prioritys nya vd prioriterar tydlighet

Pr-byrån Priority har anställt en riktig byråräv som ny vd. Högst på agendan står att tydliggöra byrån.

Affärerpr
2025-10-30, 11:44

The Swedish Thing blir byrå för civilsamhället

The Swedish Thing, startade 2023 som en pa-byrå med S-stämpel. Nu tar byrån en ny position som det som kan vara Sveriges första civilsamhällesbyrå.

Affärerlobbyingpr
2025-10-29, 08:52

NOVUS/LENNOX: Politiska budskap ska främst locka väljare

Pr-byrån Lennox tänker göra ett antal opinionsmätningar fram till valet 2026. Den första är tänkt att reda ut hur väljarna ser på politikernas budskap.

opinionsundersökningprval 2026
2025-10-07, 02:18

Precis tycker till om remisserna till lobbyregistret

Betänkandet stärkt insyn i politiska-processer, föreslog bland annat att ett lobbyregister ska införas där alla som påverkar politik tre gånger per så ska redovisa sina kontakter med politiska kontakter. Hampus Brynolf, vd för pr-byrån Intellecta, driver frågan för byråernas organisation Precis, som helt underkänner förslaget. Han har gått igenom remissinstansernas skrivelser.

pr
2025-10-03, 11:42

Rud Pedersen-byrå byter namn och tar in tungviktare

Byrån Rud Pedersen Communication byter namn och tar in två seniora rådgivare.

arbetarrörelserpr
2025-10-03, 10:09

New Republic byter chef

Efter 1,5 år avgår pa-byrån New Republics managing partner.

arbetarrörelserpr
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 11:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 11:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 13:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief 36: Myndighet köpte pr för miljoner…
  • Kulturhuset och Storkyrkan lanserar Magdalena…
  • 500 växer med 3
  • L-motionärer vill luckra upp anti-SD-linjen
  • En ny och ny chef i Sacos styrelse

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram