– Det började delvis som en rolig grej, som blev en följetång. Men samtidigt finns det ett visst allvar i det. Under de tolv år som jag varit på Dagens Industri har jag kommit i kontakt rätt mycket pr-konsulter. Visserligen har branschen ryckt upp sig rejält under dessa år, men det finns fortfarande en hel del avarter, säger Jonas Jonsson.
 
Han tillägger:
– Men det är inte bara elakheter som jag skriver. Jag vill också vara lite hjälpsam.
 
Hittills har han publicerat elva delar i pr-skolan. Bland lektionerna finns bland annat: ”PR-konsultskolan, del 4: 439 raderade pressmeddelanden från redaktionsmailen i dag – lärdom skicka inte skräp”.
 
Väl valda delar av pr-byråerna får också tips på saker som kan bli bättre, till exempel: ”Om du är ung och ny på t ex Bite PR – försök ändå lära dig det manus chefen ger dig utantill innan du ringer pressen”

Jonas Jonsson ger även en känga åt Prime: ”Om du jobbar på pr-byrån Prime och vill göra skillnad – försök att inte härma Carl-Fredrik Sammelis dialekt”.
– Det är något som jag reflekterat över i många år. Många konsulter på Prime pratar exakt som Carl-Fredrik Sammeli. Det är väl ett bevis på en stark personalkultur, och en stark ledare som smittar av sig. Samtidigt blir det lustigt när skåningar och Götebogare pratar med Luleå-dialekt och väldigt långsamt. Kanske lite elakt, men faktum är att många har tagit över hans sätt att uttrycka sig.

 
Är det här början på din pr-karriär?
– Nä. Många har skämtat med mig om att det här kanske kan bli något mer, men jag har ingen stor plan. Det började som en rolig grej för mig att lätta på trycket lite.
 
Ardalan Samimi