Det är Emma Persson som tar rollen som seniorkonsult på Demoskop. Hon kommer närmast från HUI Research men har även jobbat som chef för insight på Prime och United Minds.
”Emmas djupa kompetens inom omvärldsanalys, trendförståelse och konsumentbeteende kommer att skapa omedelbart värde för våra uppdragsgivare och accelerera deras strategiska beslut”, kommenterar Karin Nelsson, vd på Demoskop (till vänster i bild).
För Dagens Opinion berättar Emma Persson via mejl om hur hon fick jobbet:
”Det var faktiskt en annons på Linkedin som verkade så spännande att jag inte kunde låta bli att söka. Jag hade redan haft kontakt med Demoskop tidigare och fastnat för deras sätt att arbeta och den energi som finns i organisationen. Jag såg annonsen och kände direkt att rollen passade mig och att jag har mycket att bidra med tack vara mina tidigare erfarenheter från att arbeta med olika typer av analys och strategi”.
Vad ska du åstadkomma?
”Jag vill kombinera Demoskops analysstyrka med rådgivning som snabbt går att omsätta i praktiken. En viktig del blir att vidareutveckla hur vi använder vårt ai-verktyg Stella så att det stärker vår förmåga att skapa verkligt användbara insikter utan att tappa det mänskliga perspektivet eller den kreativitet som behövs för att förstå människor på djupet”.
Emma Persson berättar vidare:
”Mitt fokus blir att hjälpa kunder att hitta nya möjligheter, stärka produkt–marknadspassning och ta fram insikter som faktiskt driver beslut. Kort sagt: att göra analysen både smartare och mer användbar, oavsett om studierna runtom i Sverige eller i världen”.
Varför brinner du för jobbet?
”Trots att jag jobbat mer än 20 år med liknande uppgifter är det fortfarande lika spännande som på julafton när vi får tillbaka resultaten från en undersökning eller när vi får chans att intervjua människor i olika delar av världen. Människor slutar aldrig att förvåna vilket gör att jag ännu inte haft några tråkiga dagar på jobbet. Jag tycker det är intressant att hjälpa organisationer att se sina möjligheter och förstå vad som kan ta dem framåt. Efter många år i branschen vet jag hur mycket kraft det finns i att koppla ihop insikter med konkret affärsnytta. Här får jag arbeta nära både data och människor – och vara med i hela processen från analys, att hitta möjligheter för våra kunder och hjälpa dem att ta rätt beslut”.
Vad får du för lön?
”Det är en fråga mellan mig och Demoskop. Det viktiga för mig är att jobbet ger utrymme att utveckla insiktsarbetet och arbeta med frågor som faktiskt gör skillnad för kunder och samhälle”.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.

