• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

07 Apr 2020

”De nya mötena funkar – för att de måste det”

SPANING. Peter Bryngelson, kommunikationschef på undersökningsföretaget Demoskop berättar om sina erfarenheter av att spela in ett webinar i coronatider.

SPANING. Peter Bryngelson, kommunikationschef på undersökningsföretaget Demoskop berättar om sina erfarenheter av att spela in ett webinar i coronatider.

För en vecka sedan var jag med och spelade in ett webinar. Det handlade om mätbarhet i digitala kanaler och gjordes tillsammans med Sveriges Annonsörer. Då vi nu lever i denna märkliga coronavärld spelade jag in det hemma i mitt kök. Det var en kul men lite speciell upplevelse.

Vi är ju många som på sistone har fått ställa om våra mötes-/presentationsrutiner till att bli digitala och det har sina sidor. Jag tillhör dom som gillar att presentera/diskutera resultat framför människor. Att direkt kunna känna av en respons i ett rum, att direkt kunna uppfatta om någon inte förstår, att kunna fånga upp ny information som uppstår i spontana diskussioner är saker som starkt bidrar till att det jag gör kan innebära en skillnad. Jag hade en större presentation häromdagen och insåg då att även om det är annorlunda förutsättningar förknippade med detta så funkar det alldeles utmärkt, man måste bara ta hänsyn till några saker:

*  Det måste till en viss mötesdisciplin, man bör ha en mötesledare som styr mötet:

* Har åskådare frågor/kommentarer är det bäst att inte bara ropa rakt ut utan det är bättre att använda någon form av ”räcka upp handen” metod.

* Använder man bilder/grafer (vilket jag ofta gör) så har enkelhet och tydlighet i designen blivit en ännu större dygd än vad det var tidigare.

Man kan även hitta tydliga fördelar med denna ’nya’ presentationsvärld:

* Alla kan vara med om man har en uppkoppling, fastna på tåget eller ha en trasig bil är inte en faktor längre.

* Fokus kan förhoppningsvis öka, inga störande element i hemmets lugna vrå. Här får jag dock lägga in en personlig brasklapp kopplat till hund och barn som kan pocka på uppmärksamhet men ändå…

* Personer som i vanliga fall kan känna en tveksamhet inför att i ett fullt mötesrum höja sin röst kan uppleva det lättare att bidra till diskussionen.

* Alla sitter vid sin dator/mobil så övriga gemensamma filer/data är lättillgängliga.

Lägger man an ett makroperspektiv på hela denna situation kan vi konstatera att många företag på kort tid har blivit mycket mer digitala vilket jag tror kommer innebära stora fördelar när denna corona-period är över. Nöden är uppfinningens moder brukar man säga och detta är verkligen en period då kreativiteten flödar, helt enkelt för att den måste det. Människor anpassar sig, hittar nya vägar och det kommer vi att ha nytta av framöver.

Men hur var det då med Sveriges Annonsörers webinar? Ja det var kul och lite speciellt att göra då det inte ens fanns någon ’digital publik’ vid inspelningstillfället. Men det funkade och kommer förhoppningsvis funka ännu bättre nästa gång då vi för varje dag anpassar oss bättre till denna nya situation, helt enkelt för att vi måste det.

Peter Bryngelson, kommunikationschef på Demoskop

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

Spaningen

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2020-04-13, 09:37

Anders Lindberg (jkl): Därför kommer Sverige att klara coronakrisen

SPANING. Anders Lindberg, grundande partner på pr-byrån JKL ger sin syn på det svenska sättet att hantera coronapandemin och varför den kommer att lyckas.

coronaSpaningen
2020-03-30, 21:21

”Visa mer medmänsklighet och överinvestera i öppenhet”

SPANING. Primes krisexpert Hampus Knutsson ger fem råd till företag som drabbas av corona-krisen.  

coronaSpaningen
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief: 100 söker jobbet som påverkare åt…
  • Trassligt för M att hitta landshövding efter AKB
  • SVT erövrar ytterligare politisk Expressen-reporter
  • Narva värvar ir-tungviktare
  • SVT snor politikreporter från SvD

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram