Tävlingen arrangerar av Tiktok och lyfter företag och organisationer som enligt juryn bäst utnyttjat Tiktoks community och tänjt på gränserna.

Hälften av de totalt 30 nominerade bidragen är svenska.

Fyra av tio bidrag är svenska i den nya kategorin greatest small business, där varumärken med färre än 50 anställda använt Tiktok-annonsering för att uppnå sina kampanjmål och generera verkliga resultat.

nominerade i greatest small business

Jung Relations – Brödinstitutet (SE)

Might Monday – Planet Nusa (DK)

Creed – Billo (SE)

Xlash (SE)

ABBY WORLD/Wavemaker – IQ (SE)

Makeup Mekka (NO)

Organisk Vækst – Rabatta (DK)

Mighty Monday – Dining Week (DK)

TBWA/Helsinki – Valo App (FI)

TRY Opt – LIMPI Music (NO)

Även i nästa kategori är fyra svenska bidrag nominerade. I kategorin the greatest performance lyfts den mätbara effekten av betalda Tiktok-kampanjer och lyfter de varumärken som använder Tiktok för att uppnå sina mål i nedre delen av tratten.

nominerade i greatest performance

Mindshare – Rexona Denmark (DK)

Docklin – Aknekollen.se (SE)

The Barn – Cocio/Arla Foods (DK)

Social Works – Power A/S (DK)

SeMa Agency – GoWish (DK)

Bright Mind Agency – Oddlygood (SE)

Nord DDB Stockholm – McDonalds Sweden (SE)

Goodiebox (DK)

Re:Media/Schjærven Reklamebyrå – XXL (NO)

Twigeo – Viaplay (SE)

I kategorin greatest creative är sju av tio bidrag svenska. Priset tilldelas den annonsör som utmanar de kerativa gränserna med Tiktok-annonser som känns naturliga och anpassade till plattformen.

greatest creative

Weekday (SE)

Scream/Storyfire – Pantamera (SE)

I&F AdPlant/Dentsu – Lätta (SE)

Forsman & Bodenfors/Publicis – Burger King (SE)

Splay One – Arla Foods (SE)

PHD – Oatly (SE)

Try/Essence Mediacom – IKEA (NO)

Toinen PHD/Bängeri Oy – Cloetta Suomi Oy/TV Mix (FI)

OMD/ELG and in-house OHPC – Jif/Orkla Home & Personal Care (NO)

PHD Media/DRUM – Lipton (SE)

Flera av de nominerade bidragen har en direkt koppling till juryn. Juryn består bland annat av representanter från Forsman & Bodenfors, Bright Mind, Abby World, Try Opt, Nord DDB och Drum som återfinns bland de nominerade bidragen.

juryn
Rasmus Bjurström, juryordförande och byråchef på Forsman & Bodenfors
Alexander Morad, grundare och vd på Bright Mind
Raisa Räisänen, sälj- och marknadschef på Eequity
Aya El-Samaraai, Tiktok-profil
Jonas Eriksson, chef för content på Abby World
Enoma Edevbaro, sociala medier och influencer marketing-ansvarig på SEK
Eike Vindenes, kreativ chef på Try Opt
Christine Smith, kreativ chef på Butter Agency
Mirjana Stanisic, contentkreatör på Nord DDB
Anna Hestad, operativ chef och partner på Beyond11
Emil Thelander, byråchef på Drum

Vinnaren i varje kategori tilldelas ad credits på Tiktok motsvarande upp till 50 000 dollar, motsvarande cirka en halv miljon kronor.

Samtliga nominerade bidrag tävlar automatiskt för huvudpriset greatest Tiktok som utses den bästa kampanjen i alla kategorier och vinnaren tävlar dessutom mot andra vinnare i Europa för att göra upp om priset som bäst i Europa.

Galan kommer att hållas i Stockholm den 25 oktober.