• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

28 Jan 2012

”Därför valde jag bort storstadsbyrån för landsorts-pr”

Ställ dig på Norrmalmstorg. Blunda. Och hiva i väg en sten. Du träffar garanterat 14-15 pr-byråer. Gör samma sak på Aseatorget i Västerås. Risken att en stämningsblankett från en global pr-firma landar i din brevlåda är obefintlig. Snarare skulle du oroa dig över att du hade knockat en befintlig eller framtida kund.

Ställ dig på Norrmalmstorg. Blunda. Och hiva i väg en sten. Du träffar garanterat 14-15 pr-byråer. Gör samma sak på Aseatorget i Västerås. Risken att en stämningsblankett från en global pr-firma landar i din brevlåda är obefintlig. Snarare skulle du oroa dig över att du hade knockat en befintlig eller framtida kund. För det är nämligen så att om du jobbar med kommunikation i Sverige och inte bor i Stockholm måste du vara medveten om att dina kunder också är föräldrar till vänsterbacken i det fotbollslag som du tränar varje söndagsförmiddag.
 
Detta tillstånd har lett till att vi måste förhålla oss på ett visst sätt gentemot våra kunder. Vi måste investera mer än många av våra konkurrenter i kundförståelse och genomförande för att säkerställa att aktiviteten får avsedd effekt.
 
För kom ihåg ekvationen: En missnöjd kund + ett föräldramöte nere på Idrottsplatsen = risk för ödesdigra konsekvenser.
 
Och nu min poäng: Detta förhållningssätt har visat sig fungera mycket bra, även ur ett internationellt perspektiv. Byrån har plockat hem utmärkelser i Sabre Awards de två senaste åren och upplever just nu en pr-boom. Att byrån under ett och samma tak kan erbjuda allt ifrån webbutveckling och reklam till pr och pa är givetvis också en fördel som differentierar oss från de renodlade pr-byråerna.
 
Nu kanske ni börjar märka av den subtila andemening som den här texten till viss del försöker sända ut. Precis som i alla branscher finns det inom kommunikationsbranschen gott om konventioner att hålla reda på om du i vissa människors ögon ska åtnjuta hög social status. Mitt cv innehåller bland annat lång erfarenhet från Aftonbladet och ett år på Berghs School of Communication fullt av utmärkelser. Att då efter examen välja bort en anställning på en uppburen pr-byrå ett stenkast från Stureplan för en landsortsbyrå på 35 personer med en handfull pr-konsulter är INTE att följa branschens konventioner.
 
Facit: Jag har inte tvingats göra en enda pressklippssammanställning sedan jag kom hit och jag känner verkligen att det stora ansvar jag får ta här gör att jag växer fort, vilket garanterat kommer ge mig en raketstart på min pr-karriär. Hyundai, Subway och Min Pension är tre exempel på stora kunder vars kommunikativa problem jag just nu, tillsammans med mina kollegor, håller på att analysera och lösa.
 
Många av mina kollegor i Stockholm fick en dålig ingångslön, jobbar utan tjänstepension och förväntas arbeta massor med obetalda övertidstimmar. Care of Haus är tillsammans med många andra välskött och det tycker jag ska premieras. På något sätt väger det upp avsaknaden av heltäckningsmatta.
 
Jonatan Fast, konsult på Care of Haus

oskar

rahlenoskar@gmail.com

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

debatt

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-04-28, 05:44

”Vibe visar skillnaden mellan amatör och expert”

Vibe-skrivande är det nya och skillnaden mellan amatör och expert blir tydligare än någonsin, skriver Tobias Lennér, vd & partner på pr-byrån Rippler.

debatt
2025-03-31, 06:40

”Gjorde prinsessan Madeleine verkligen fel?”

Alkoholleverantörernas granskningsman (AGM) tycker att prinsessan Madeleine (Bernadottes) nya samarbetsprojekt med hudvådsföretaget Weleda och hennes inlägg på Instagram om detta, aktualiserar frågan om reklammärkning i sociala medier.

debatt
2025-03-23, 20:17

”Så kan marknadsförare anpassa sig till b2b-inflationen”

Det är inte bara priset på konsumentmarknadsföring som har ökat. Inflationen har även drabbat b2b-marknadsförarna. Och det innebär att det behövs ett nytt förhållningssätt till b2b-marknadsföring, anser Shafqat Islam, operativ chef på cms-företaget Optimizely.

debatt
2025-03-11, 08:51

Förslag: utse Bredbandsjesus och AKB till ai-förhandlare

En ledamot från AI-kommissionen vill se Jonas Birgersson och Anna Kinberg Batra utses till ai-förhandlare.

debattopinionsbildning
2025-02-20, 07:02

”Almega, Teknikföretagen och politiker bäddar för osäkerhet i it-sektorn”

När inte politiken lyssnar på branschen och när branschorganisationerna inte ger tydliga besked, skapas osäkra lagar som kan bromsa Sveriges tillväxt. Det gäller inte minst Uthyrningslagen som påverkar it-branschen, skriver Peter Hellgren, vd och Caterina Franceschi, företagsjurist och regionchef på Consid.

debatt
2025-02-20, 06:46

”Insatser från IAB och Sveriges Annonsörer behövs för ett rättvisare internet”

Reglering av Big Tech och insatser från branschorganisationer som IAB och Sveriges Annonsörer kan leda till öppnare och mer rättvist internet, hoppas Magnus Johansson, nordisk chef på The Trade Desk.

debatt
2025-01-17, 09:20

”Låt reklamen finansiera resorna – reformera SL”

Ordföranden för tre C-föreningar i Stockholm kritiserar Miljöpartiet i styret för Region Stockholm för sättet att driva lokaltrafiken i Stockholm. De vill bland annat få ner biljettpriserna genom reklamfinansierade resor.

debatt
2025-01-09, 10:55

”Kommunikation är viktigt för samhället”

Sveriges Kommunikatörer kommenterar Regeringens kommunikationskrav.

Arbetedebattpolitik
2024-12-29, 22:23

Leif Östling: ”Låt regionerna ta över skolan”

Leif Östling, tidigare vd för Scania och numera ordförande för Kommissionen för skattenytta efterlyser ett ”Alexanderhugg” för att få ordning på skolan och vården. Det skriver han på DN Debatt.

debattopinionsbildning
2024-12-09, 08:08

”Kloka pa-byråer borde själva välja öppenhet”

Varför är public affairs-bolagens kunder oftast hemliga i Sverige, när allt fler OECD-länder inför öppenhetskrav? Det är huvudämnet för min artikel i Svenska Dagbladet, som...

debatt
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Ebba Östlin – från Botkyrka till byrå
  • Veckans Brief: Kombyrå vinner miljardupphandling –…
  • Tre petar två tungviktare
  • Valet av M-ordförande i Stockholm – det står på spel
  • Riksbankens kommunikation hamnar hos it-bolag

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram