Ställ dig på Norrmalmstorg. Blunda. Och hiva i väg en sten. Du träffar garanterat 14-15 pr-byråer. Gör samma sak på Aseatorget i Västerås. Risken att en stämningsblankett från en global pr-firma landar i din brevlåda är obefintlig. Snarare skulle du oroa dig över att du hade knockat en befintlig eller framtida kund. För det är nämligen så att om du jobbar med kommunikation i Sverige och inte bor i Stockholm måste du vara medveten om att dina kunder också är föräldrar till vänsterbacken i det fotbollslag som du tränar varje söndagsförmiddag.
Detta tillstånd har lett till att vi måste förhålla oss på ett visst sätt gentemot våra kunder. Vi måste investera mer än många av våra konkurrenter i kundförståelse och genomförande för att säkerställa att aktiviteten får avsedd effekt.
För kom ihåg ekvationen: En missnöjd kund + ett föräldramöte nere på Idrottsplatsen = risk för ödesdigra konsekvenser.
Och nu min poäng: Detta förhållningssätt har visat sig fungera mycket bra, även ur ett internationellt perspektiv. Byrån har plockat hem utmärkelser i Sabre Awards de två senaste åren och upplever just nu en pr-boom. Att byrån under ett och samma tak kan erbjuda allt ifrån webbutveckling och reklam till pr och pa är givetvis också en fördel som differentierar oss från de renodlade pr-byråerna.
Nu kanske ni börjar märka av den subtila andemening som den här texten till viss del försöker sända ut. Precis som i alla branscher finns det inom kommunikationsbranschen gott om konventioner att hålla reda på om du i vissa människors ögon ska åtnjuta hög social status. Mitt cv innehåller bland annat lång erfarenhet från Aftonbladet och ett år på Berghs School of Communication fullt av utmärkelser. Att då efter examen välja bort en anställning på en uppburen pr-byrå ett stenkast från Stureplan för en landsortsbyrå på 35 personer med en handfull pr-konsulter är INTE att följa branschens konventioner.
Facit: Jag har inte tvingats göra en enda pressklippssammanställning sedan jag kom hit och jag känner verkligen att det stora ansvar jag får ta här gör att jag växer fort, vilket garanterat kommer ge mig en raketstart på min pr-karriär. Hyundai, Subway och Min Pension är tre exempel på stora kunder vars kommunikativa problem jag just nu, tillsammans med mina kollegor, håller på att analysera och lösa.
Många av mina kollegor i Stockholm fick en dålig ingångslön, jobbar utan tjänstepension och förväntas arbeta massor med obetalda övertidstimmar. Care of Haus är tillsammans med många andra välskött och det tycker jag ska premieras. På något sätt väger det upp avsaknaden av heltäckningsmatta.
Jonatan Fast, konsult på Care of Haus
Utvalda kategorier


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.