Under 2022 ökade dagspressens läsarintäkter med 2 procent till 6,2 miljarder kronor, enligt statistik från Tidningsutgivarna. Närmare 25 procent av intäkterna kom från digitala prenumerationer, en ökning på 4 procentenheter. Drygt 30 procent av storstadspressens läsarintäkter är digitala jämfört med under 20 procent för landsortspressen.
”Det är oroande att tre fjärdedelar av läsarintäkterna fortfarande är knutna till print. Stigande papperspriser och en försämrad distribution runt om i landet utgör ett hot mot medborgarnas möjligheter att ta del av fri och oberoende journalistik i tryckt form”, kommenterar Johan Taubert, vd, Tidningsutgivarna.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
Mest läst
- SvD-reporter bakom Nyamko Sabuni-scoop är sambo med…
- Arabiska partiet vill sno väljare från S och SD
- Boken som hotar storbolaget inför analysträffen – vd…
- TU rasar över Richard Jomhofs angrepp på Anders Lindberg
- Hela redaktionen stormar på Cissi Wallins sajt Gardet
- Morgan Johanssons x-sambo kandiderar för SD
- Leif Östling startar skattekommission: Vad fan får…
- Presschefen slutar på TV4 efter två månader
- Dieselgate: Fullt med soppa i Sundsvall – men…
- Bulletin byter vd