Det är på tiden att någon tar bladet från munnen och pratar om sociala medier. Skämt åsido: vad det inte pratas tillräckligt mycket om, är den omfattande kapitalförstöring som kommunikationskonsulter och deras kunder ägnar sig åt i sociala medier.
 
Ett exempel: År 2010 lanserade Pepsi den största satsningen på sociala medier "in the history of time". En stor andel av kommunikationsbudgeten skiftade från massannonsering till sociala medier i the Pepsi Refresh Project. Antagligen den största omfördelningen från traditionella till sociala medier som har gjorts.

Under 2011 tappade Pepsi 5 procent av sin marknadsandel till ett värde av runt 2 miljarder kronor, enligt amerikanska branschbedömare. Pepsi tappade för första gången andra platsen till Diet Coke. Wall Street journal har i en artikel berättat att buzz i sociala medier inte nödvändigtvis skapar ökar antalet tv-tittarna.
Sociala medier säljer inte coke. Sociala medier fungerar inte som promotion för tv.

Pr-konsulter tycker att de är bra på sociala medier, men för vem är sociala medier så bra?

Under mina år som pr-konsult har jag aldrig varit så misslyckad som på Facebook. Mina mest meningslösa projekt har handlat om Facebook-aktiviteter som sidor och appar.
Som WPPs ägare Martin Sorrell sa i Cannes om mobilt och sociala medier: 10 procent av tiden tillbringas där, men där finns endast 2 procent av nyttan. De mest delade grejerna är ofta traditionella reklamfilmer, men närjag har fått som mest buzz har det varit kring skrivna artiklar.
Kundservice i sociala medier är ineffektivt. Vill du ha tillgång till DN i sommar? Ja, i min iPad. Ja, i mobilen. Jaha, Nej?
Fritidsresor säger "Bara två veckor kvar att tävla om fina priser från Panasonic. Det enda du behöver göra är att ladda upp en semesterbild.”
IT- och regionministern Anna-Karin Hatt (c) berättar: "Rise and shine. Dags att ge sig av till veckans regeringssammanträde. Att döma av trafiken ligger många andra kvar och drar sig :)".  
Det behöver knappast påpekas hur trivialt det här är. Trivialiteter är inte fel i sig. Lyckas man krydda dem med en intressant och/eller rolig underton så kan de addera någonting. Som Mark Twain.
Facebook har mycket att bevisa innan det blir ett lika rationellt kanalval som till exempel sök eller e-post. Jämfört med en tidning är det dålig kvalitet på innehållet. Sveriges främsta varumärken och opinionsbildare balanserar på en tunn lina för att undvika att säga något intressant. Om byråerna i större utsträckning kunde hjälpa kunderna att välja bort, att inte slösa pengar och skapa incitament för kanaloberoende, först då kan byråer bli kanalosentimentala. Jag har ingen färdig lösning men som i vilken process eller rehabprogram som helst börjar man med sjukdomsinsikten.
Så när fungerar Facebook?       
* Till att locka folk till evenemang·     
* Till nyheter ’
* Till att dra trafik
Ja, det var allt jag kommer på.

Simon Strand
, fri konsult.