• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

17 Oct 2011

”Dagens Media och Resumé rapporterar fel om byråintäkten – den har inte ökat sedan 2000”

Sveriges Kommunikationsbyråer presenterade i förra veckan rapporten Byråbranschen 2010. Branschanalytikern Clas Collins årliga analys är utan tvekan den bästa branschanalys vi har, inte minst för att den lyfter fram betydelsen av produktivitetsmåttet byråintäkt per anställd. ”Byråerna slår produktivitetsrekord” rapporterar Dagensmedia.se, samtidigt som Resume.se skriver att ”tittar man på byråintäkten per anställd så blev 2010 ett rekordår”.

Sveriges Kommunikationsbyråer presenterade i förra veckan rapporten Byråbranschen 2010. Branschanalytikern Clas Collins årliga analys är utan tvekan den bästa branschanalys vi har, inte minst för att den lyfter fram betydelsen av produktivitetsmåttet byråintäkt per anställd.
”Byråerna slår produktivitetsrekord” rapporterar Dagensmedia.se, samtidigt som Resume.se skriver att ”tittar man på byråintäkten per anställd så blev 2010 ett rekordår”. Tyvärr är detta en sanning med modifikation, eftersom rapportens redovisning av byråintäkt per anställd inte är inflationsjusterad.
Trots att den svenska ekonomin präglades av en mycket stark ekonomisk återhämtning under 2010, med en BNP-tillväxt på exceptionella 5,6 procent, var den genomsnittliga byråintäkten per anställd bara 1 079 tkr. Det innebär, uttryckt i fasta priser (KPI), en minskning jämfört med exempelvis 1998 då intäkten var 1 088 tkr per anställd.
Den stagnerande produktivitetsutvecklingen blir ännu tydligare när de senaste femton åren redovisas i femårsperioder (fasta priser, KPI, referensår 2010):
1996-2000: 1 082 tkr
2001-2005: 1 064 tkr
2006-2010: 1 084 tkr
Eftersom byråintäkten per anställd i fasta priser har varit oförändrad sedan millennieskiftet, har det inte funnits något som helst utrymme för byråerna att höja de anställdas reallöner utan att underminera lönsamheten. Konsekvenserna av detta blir alltmer tydliga.
 
Undersökningsföretaget Regis årliga medarbetarstudie inom kommunikationsbranschen visar på ett omfattande lönemissnöje. Frågan om “lön och övriga förmåner” har två år i rad fått det allra lägsta genomsnittsbetyget av samtliga 25 frågor.
För att attrahera högt kvalificerade personer måste kommunikationsbyråerna kunna erbjuda en långsiktig reallöneutveckling, byggd på ökad produktivitet. Byråbranschen klarar sig allt sämre i höglönekonkurrensen med andra kunskapsbranscher. En managementkonsult drar ofta in 2-3 gånger så mycket som en pr-konsult.
Kommunikationsbyråerna behöver nu vidta tre åtgärder för höjda reallöner:
• Höja timpriserna generellt
• Ta avstånd från prisdumping i offentliga upphandlingar
• Tacka nej till upphandlingar som inte följer de nya pitchrekommendationerna
På pr-byrån Westander tillämpar vi ett enhetligt och öppet redovisat timpris på 1 800 kronor exklusive moms. Sedan flera år tackar vi nej till alla upphandlingar där vi förväntas arbeta arvodeslöst. Det gör vi av respekt mot både våra anställda och alla våra befintliga uppdragsgivare.
Westander har valt bort att delta i den kortsiktiga priskonkurrensen och konkurrerar i stället långsiktigt med hög kvalitet och nöjda uppdragsgivare. Genom att successivt öka byråintäkten per anställd kan hela byråbranschen skapa utrymme för både reallöneutveckling och god lönsamhet.
 
Veronica Norton, ekonomiansvarig på Westander
Patrik Westander, vd på Westander

oskar

rahlenoskar@gmail.com

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

debatt

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-04-28, 05:44

”Vibe visar skillnaden mellan amatör och expert”

Vibe-skrivande är det nya och skillnaden mellan amatör och expert blir tydligare än någonsin, skriver Tobias Lennér, vd & partner på pr-byrån Rippler.

debatt
2025-03-31, 06:40

”Gjorde prinsessan Madeleine verkligen fel?”

Alkoholleverantörernas granskningsman (AGM) tycker att prinsessan Madeleine (Bernadottes) nya samarbetsprojekt med hudvådsföretaget Weleda och hennes inlägg på Instagram om detta, aktualiserar frågan om reklammärkning i sociala medier.

debatt
2025-03-23, 20:17

”Så kan marknadsförare anpassa sig till b2b-inflationen”

Det är inte bara priset på konsumentmarknadsföring som har ökat. Inflationen har även drabbat b2b-marknadsförarna. Och det innebär att det behövs ett nytt förhållningssätt till b2b-marknadsföring, anser Shafqat Islam, operativ chef på cms-företaget Optimizely.

debatt
2025-03-11, 08:51

Förslag: utse Bredbandsjesus och AKB till ai-förhandlare

En ledamot från AI-kommissionen vill se Jonas Birgersson och Anna Kinberg Batra utses till ai-förhandlare.

debattopinionsbildning
2025-02-20, 07:02

”Almega, Teknikföretagen och politiker bäddar för osäkerhet i it-sektorn”

När inte politiken lyssnar på branschen och när branschorganisationerna inte ger tydliga besked, skapas osäkra lagar som kan bromsa Sveriges tillväxt. Det gäller inte minst Uthyrningslagen som påverkar it-branschen, skriver Peter Hellgren, vd och Caterina Franceschi, företagsjurist och regionchef på Consid.

debatt
2025-02-20, 06:46

”Insatser från IAB och Sveriges Annonsörer behövs för ett rättvisare internet”

Reglering av Big Tech och insatser från branschorganisationer som IAB och Sveriges Annonsörer kan leda till öppnare och mer rättvist internet, hoppas Magnus Johansson, nordisk chef på The Trade Desk.

debatt
2025-01-17, 09:20

”Låt reklamen finansiera resorna – reformera SL”

Ordföranden för tre C-föreningar i Stockholm kritiserar Miljöpartiet i styret för Region Stockholm för sättet att driva lokaltrafiken i Stockholm. De vill bland annat få ner biljettpriserna genom reklamfinansierade resor.

debatt
2025-01-09, 10:55

”Kommunikation är viktigt för samhället”

Sveriges Kommunikatörer kommenterar Regeringens kommunikationskrav.

Arbetedebattpolitik
2024-12-29, 22:23

Leif Östling: ”Låt regionerna ta över skolan”

Leif Östling, tidigare vd för Scania och numera ordförande för Kommissionen för skattenytta efterlyser ett ”Alexanderhugg” för att få ordning på skolan och vården. Det skriver han på DN Debatt.

debattopinionsbildning
2024-12-09, 08:08

”Kloka pa-byråer borde själva välja öppenhet”

Varför är public affairs-bolagens kunder oftast hemliga i Sverige, när allt fler OECD-länder inför öppenhetskrav? Det är huvudämnet för min artikel i Svenska Dagbladet, som...

debatt
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief: Kombyrå vinner miljardupphandling –…
  • Tre petar två tungviktare
  • Valet av M-ordförande i Stockholm – det står på spel
  • Här är Precis nya styrelse
  • Riksbankens kommunikation hamnar hos it-bolag

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram