– Att vi vann uppdraget är extra roligt eftersom vi är så starka på hälsa och marknads-pr. Vi kan sälja både Festis och avancerad schizofreni-medicin, säger en glad Marta Karlqvist, som är vd på Cohn & Wolfe.
Hon anser att Johnson & Johnson-uppdraget, som innebär att marknadsföra OTC-produkter (over the counter) som huvudvärkstabletter och rökavvänjningsläkemedel, hamnar mitt i byråns "sweetspot" i fråga om kunnande.
Att göra pr i apoteksbranschen ser Marta Karlqvist som en spännande utmaning för ett läkemedelsteam som hon beskriver som landet största.
– Vi har en stor förståelse för läkemedel. Efter avregleringen har det öppnats upp nya distributionskanaler för läkemedelsproducerande företag, både i fråga om receptbelagda receptfria produkter. Du behöver inte längre gå till statens apotek för att köpa huvudvärkstabletter utan det räcker att gå till närmaste detaljhandel.
Pitchprocessen leddes av Max Apéria, som är byråvalsrådgivare på Sveriges Annonsörer, och Johnson & Johnson hade valt en workshop-metod som involverade ett tiotal byråer.
– Det var både ovanligt och jättespännande. Vi kunde interagera med kunden mer än vad vi brukar få chans att göra. Johnson & Johnson var också högst delaktiga i processen och har lagt ner mycket tid på att hitta rätt byrå.
Vad innebär uppdraget för er? Kommer ni att nyanställa?
– Detta är alldeles nytt så det får framtiden utvisa.
– Detta är alldeles nytt så det får framtiden utvisa.
Dagens Opinon har sökt Johnson & Johnson.
Oscar Örum
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...