Dagens Opinion berättade tidigare i dag om nomineringarna till Cannes Lion. Bland de svenska bidragen dominerar människorättsorganisationen Civil Rights Defenders som står för merparten av nomineringarna.
 
I pr-klassen handlar det om hela fyra nomineringar för två olika kampanjer med två olika byråer.
 
Organisationens kommunikationschef Natasha Jevtic Esbjörnson påminner dock om att tävlingen innehåller fler kategorier.
 
– Vi har faktiskt nominerats åtta gånger. Sex gånger för Natalia Project och två gånger för Civil Rights Captcha, säger hon.
 
Det är första gången som Civil Rights Defenders ställer upp i en sådan tävling, säger hon vidare.
 
– Som människorättsorganisation brukar vi inte lämna in något till den här typen av tävlingar och vi visste inte vad vi skulle förvänta oss. Så det är ganska oväntat men det känns jätteroligt. Genomslaget har varit alldeles fantastiskt och vi har sett intresset för både Natalia Project och Captcha varit stort sedan vi presenterat dem, säger Natasha Jevtic Esbjörnson.
 
Kampanjen Civil Rights Captcha är ett robotfilter som ska skilja empatiska människor som står upp för mänskliga rättigheter från ”robotar”, och har utvecklats tillsammans med pr-byrån Prime.
 
Det andra projektet, Natalia Project, är delvis ett larmsystem som utsatta människorättsaktivister kan använda sig av vid nödfall och som skickar ett varningsmeddelande till både Civil Rights Defenders och fem närstående personer. Natalia Project går också i sociala medier där organisationen skickar ut meddelanden via Facebook, Twitter och Google Plus för att samla stöd från sina tusentals följare till de utsatta aktivisterna och på olika sätt utöva påtryckning mot myndigheter och länder.
 
Bakom Natalia Project står RBK samt bland andra Bsmart, Lewis PR, Hyper Island och en rad frilansfotografer och översättare. Samtliga har dessutom ställt upp gratis med sin tid och sitt engagemang, berättar Natasha Jevtic Esbjörnson.
 
– Vi har betalat väldigt lite jämfört med vad de egentligen har kostat. Det är i princip sådana kostnader som kan inte kan undvika, som materialkostnader, som vi betalat för. Vi har fått otroligt mycket gratisarbete från personer som ställt upp med sin tid, jag kan inte ens nämna hur många, säger hon.
 
Tror du att det påverkar resultatet?
– Ja, det gör det ju eftersom en del av projektet handlar om engagemang. Natalia Project som idé bygger på att många människor ska engagera sig i projektet. I och med att dessa har ställt upp gratis så har de visat på ett stort engagemang. Det är inte bara att de gör en gratisfotografering, utan de är också med i nätverket och visar på så vis att de tar ställning och kan samtidigt sprida detta vidare i sina egna nätverk.
 
Vad betyder nomineringarna för er?
– Det kan innebära att vi får större kunskap om vårt arbete, men det som är viktigt för oss är att vi får genomslag för vårt arbete. Det handlar ju om ett konkret stöd till utsatta människorättsförsvarare och med en sådan uppmärksamhet hoppas vi att man får upp ögonen för situationen och att det leder till större engagemang. Vår förhoppning är att vi ska få fler supportrar.
 
Tror du att ni kommer vinna?
– Det vågar jag inte svara på. Jag hoppas att vi vinner något, men ska jag vara ärlig så har vi redan vunnit. Det här genomslaget är en fantastisk seger och mer än vad vi hade vågat hoppats på. Oavsett hur det går så har vi redan vunnit, avslutar Natasha Jevtic Esbjörnson.