När Cision tidigare år gjort undersökningen har det stått klart att journalister varit antingen neutralt eller negativt inställda till att jobba med kommunikatörer.
I år tycks en förändring ha skett.
Årets resultat, som presenterades på ett fullsatt seminarium i Almedalen i anslutning, visar på att inställningen bland unga journalister förändrats
Överlag är 20 procent som är positiva till att jobba med pr-konsulter och kommunikatörer i sitt jobb. Bland de under 25 år är siffran dessutom ännu högre, 50 procent.
Samtidigt har en annan förändring skett. Bland kommunikatörerna, som tidigare alltid varit positiva till journalistkontakten, är de yngre i dag mindre positiva.
– Trenderna går åt olika håll, slår Alexander Mason, kommersiell chef på Cision Sverige, fast.
Cision har också frågat hur journalister vill bli kontaktade. Jämfört med förra året är det inga större förändringar.
91 procent ser traditionella pressmeddelanden som den optimala kontaktvägen, medan 89 procent tycker om pressträffar. 81 procent svarade seminarier och event och 70 procent vill ha ett personligt e-postmeddelande.
På frågan om hur pr-konsulter inte ska kontakta journalisterna toppade telefonen. Sex av tio uppger att de inte vill bli kontaktade via telefon och 51 procent vill inte få saker skickade till sig för test.
45 procent tycker inte om Facebook som kontaktväg. Dock använder 83 procent det sociala mediet för att göra research. Det mest populära researchverktyget är dock Google, som används av 98 procent. 92 procent använder sitt nätverk, jämfört med 84 procent ifjol.
En förändring jämfört med ifjol är att allt fler journalister, 56 procent, upplever att kommunikatörerna skickar förklädda annonser.
– Det har varit med under en mängd år, men aldrig varit nummer två på listan på fel som vi kommunikatörer gör. Det kanske blir allt geggigare med native advertising, så att det blir diffust för kommunikatörer att veta vad som är redaktionellt utrymme och inte, säger Alexander Mason.
Det främsta misstaget är att man kontaktar fel journalist, något 68 procent svarade.
Under 2015 kommer 63 procent av de kommunikatörer som deltog i undersökningen att lägga mer pengar på sociala medier, vilket kan kopplas till att det i dag är tvunget att betala för att få spridning på Facebook. 61 procent lägger mer på egna digitala kanaler och en tredjedel på sökmotorsoptimering medan endast 10 procent kommer att satsa mer på traditionella medier. Samtidigt backar egna analoga kanaler, som fysiska kundtidningar, med 3 procent jämfört med ifjol.