De senaste åren har Cision samarbetat med Berghs School of Communications genom att låta skolan använda deras verktyg i undervisningen. I samband med Berghs slututställning i år delar nu Cision för första gången ut ett stipendium på 5 000 kronor för ”årets bästa pressrelease”.
 
Eleverna bedöms efter hur väl de använt sig av verkyget Cisionpoint för att få spridning och skapa uppmärksamhet i traditionella medier men också sociala medier.
– Berghs har två riktigt bra pr-utbildningar, och en viktig del i det är hur man får ut sin nyhet. I de här slutprojekten är man ofta rätt trött, och vi funderade kring hur vi kunde hjälpa dem att inte bara göra ett bra jobb, utan också få ut nyheten. Det är inte alltid som deras jobb får den uppmärksamhet det förtjänar, säger Alexander Mason, sälj- och marknadsdirektör på Cision.
 
Det pratas ju om att pressmeddelandet är död. Ska ni väcka den till liv nu?
– Pressmeddelandets död är betydligt överdrivet. Vi tror inte att det är så. Det finns också flera olika undersökningar som visar att journalister vill få sin information via mejl. Om man då kallar det ett mejl eller ett pressmeddelande, det är bara semantik.
 
Vad får ni ut av partnerskapet med Berghs?
– Dels får vi inspiration, det har varit superskoj att föreläsa för den här gruppen i sammanlagt 14 timmar. Dels har vi anställt en av studenterna som vi föreläst för, hon kommer kliva in som marknadsassistent och jobba framförallt med vår onlinenärvaro när hon gått klart sin utbildning.
 
Alexander Mason fortsätter:
– Sedan får också några av Sveriges framtida kommunikatörer att känna sig bekväma med våra verktyg, det är perfekt.
 
Vinnarna presenteras under ett seminarium, ordnat av Berghs, Cision och Linkedin, den 25 maj.