CISION: Pr-proffsens vanligaste misstag
Marianne Alhgren arbetar som senior pr-konsult och är grundare av byrån Another View. Hon medverkar i PR-handboken med det svenska perspektivet på medielandskapet och den svenska pr-guiden.
I Cisions kartläggning av de traditionella medierna i Sverige framgår att det finns 1 190 medier inom fackpress, 179 inom radio & tv, 299 lokalmedier, 441 digitala, 11 nationella och 21 nyhetsbyråer.
Marianne Ahlgren anser att journalister är viktiga när man arbetar med pr i Sverige.
”Medier är viktiga om man vill få bra räckvidd för sin nyhet”.
Det ger större trovärdighet med införanden i traditionella medier än via influencers.
”Jag skulle säga att de är ännu viktigare än tidigare. Om du arbetar med influencers betalar du för att sprida ett budskap. När du jobbar mot journalister har du alltid redaktörer som bestämmer vad som är värt att publicerad”.
Marianne Ahlgren tipsar att om man som pr-konsult vet vad journalisten är intresserad av i förväg ökar sannolikheten att bli publicerad. En professionell relation med journalister kan också vara fördelaktigt.
Utifrån medielandskapet har Marianne Alhgren tagit fram en guide bestående av ett antal tips för pr-proffsen att vässa sitt hantverk.
Svenska journalister vill gärna ha egna intervjuer snarare än att delta i gruppintervju eller presskonferens.
Marianne Ahlgren listar de vanligaste misstagen pr-proffsen gör i sin kontakt med journalister:
* överskattar nyhetsvärdet i sin story.
* är otillgängliga för uppföljning och intervju.
* använder sig av dåligt språk.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.