Cision: Därför vill journalister blocka kommunikatörer
Rapporten bygger på intervjuer med journalister i hela världen.
Vad som utmärker svenska journalister är att deras största utmaning är att ”upprätthålla förtroendet som en trovärdig nyhetskälla och att motarbeta anklagelser om falska nyheter”.
Journalisterna anger även att de upplever ett minskat förtroende från allmänheten.
95 procent av journalisterna använder sociala medier, främst för att hämta information. Facebook är störst. Journalisterna anger att de ska trappa upp på Instagram och minska på Twitter.
30 procent av journalisterna får fler än 50 pitchar från kommunikatörer varje vecka. 81 procent av respondenterna upplever att en fjärdedel eller färre är relevanta.
Cision ställde frågan: “Vad skulle få dig att blocka en kommunikatör eller placera den på en ’ring inte’-lista?
76 klickade i alternativet ”Spammar mig med irrelevanta pitchar”
71 procent klicka på ”Ger information som visar sig vara felaktig eller saknar källhänvisning”
57 procent angav alternativet ”Pitchar som låter som reklambroschyrer”.
97 procent föredrar nyhetsförslag via mejl, ingen vill ha telefonkontakt.
20 procent av journalisterna uppger att de använde mer multimedia i sina artiklar. Bilder är den vanligaste formen av multimedia (88%). Videoklipp kommer på andra plats (45%). 31 procent av journalisterna anger att de kan bli mer benägna att skriva om en nyhet om det finns rätt sorts multimedia-material.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.