• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

09 Oct 2012

Catharina Elmsäter-Svärd (m): Vi har pressat priset på järnvägsunderhåll med 25 procent

I ett debattinlägg avsett för Dagens Industri skriver hon:

I ett debattinlägg avsett för Dagens Industri skriver hon:
 
"Underhållet av järnvägen har varit kraftigt eftersatt i alldeles för många år. Detta har medfört att bäst före datum redan passerats på vissa komponenter. Tågresan har blivit sårbar samtidigt som fler använder spåren. Sedan alliansregeringen fick väljarnas förtroende 2006 har satsningarna på drift och underhåll fördubblats. Under senaste året har vi även grundligt, med Trafikverkets hjälp, sett över hur järnvägen mår liksom vad som behöver göras, när det kan utföras liksom hur för att ännu bättre göra rätt i rimlig tid och till rätt kostnad.
 
Mer resurser är en viktig komponent för att utföra mer underhåll. ­Alliansregeringen rekordsatsar i och med budgetpropositionen för 2013 och den kommande infrastrukturpropositionen på drift och underhåll av järnvägen. Ytterligare 20 miljarder kronor tillförs till drift och underhåll under kommande planperiod åren 2014-2025. Det innebär en ­ökning med 1,7 miljarder per år, och med det når vi upp i de nivåer som Trafikverket har sagt behövs för att säkerställa järnvägens kvalitet och kapacitet. Det är ett tydligt fokus på att vårda det vi har.
 
Hur kan underhållet bli mer effektivt, och hur säkrar vi att vi får ut mer infrastruktur för pengarna? Sammanslagningen av Banverket och Vägverket till Trafikverket 2010 har lett till en mer effektiv organisation. Konkurrensutsättningen av drift och underhåll har också bidragit till effektiviseringar, utan att tumma på säkerheten för dem som arbetar på spåren. Försiktigt räknat är kostnaden i dag 25 procent lägre än före konkurrensutsättningen.
 
Dagens organisation kan definitivt vidareutvecklas. Flera samarbeten ­pågår därför, med goda resultat. Exempelvis identifierar en branschgemensam grupp nu svårupptäckta fel i ­anläggningen och förhindrar defekta strömavtagare från att riva ned kontaktledningar. Till detta kommer bland annat ett samarbete mellan ­Trafikverket och järnvägsoperatörerna i syfte att minska antalet hjulskador och rälsbrott. Även branschgemensamma veckoavstämningsmöten sker nu kontinuerligt på ledningsnivå.
 
Efter vintern 2010 har Trafikverket sett till att utöver grundbemanning ha möjlighet att med kort varsel kalla in flera hundra snöröjare runt om i landet. Värmesystemen i ett stort antal växlar har förbättrats, snöstaket har byggts på särskilt utsatta platser. Dessutom har ny utrustning testats för att smälta snön på strategiska – bangårdar och träd har avverkats efter viktiga järnvägar så att de inte kan ­falla över kontaktledningarna. Detta har även inneburit att samordningen blivit bättre.
 
Skulle då inte underhållet bli bättre och tågresorna säkrare om underhållet återreglerades i statlig regi? Nej, det är heller inte framåtsyftande. För det första: Trafikverket är ­ytterst ansvarigt redan i dag och ska fortsatt vara det. För det andra vet vi att fler engagerade, kunniga entreprenörer i konkurrens utvecklar – såväl teknik som service, vilket är effektivt. Regeringen ser snarare det omvända problemet, särskilt i en tid när vi ökar anslagen mer än någonsin och i tid vill ha ut mer av underhåll på järnvägen.
 
Att göra en annan organisation än dagens, som går att vidareutveckla och förädla, är som att säga ja till miljarder av förtidsinlösta avtal och år av organisationsförändringar i stället för att jobba aktivt på spåren. Det vore direkt olämpligt.
 
För dem som nyttjar järnvägen borde det i stället vara av största vikt att pengarna verkligen tillfaller ­underhållet av järnvägen, allt annat innebär att vi tappar tid och tempo till en hög kostnad. Vi har varken tid eller råd att satsa på omorganisation, när det är underhållsarbetet som ska stå i fokus.
 
Decennier av eftersatt underhåll har satt sina spår. Därför krävs nu ­stora satsningar, som är effektiva, ­säkra och samordnade. Det är regeringens förhoppning att även de olika ­oppositionspartierna ser att den organisation som redovisas för riksdagen är det alternativ som bäst lämpar sig för järnvägens underhåll. Ännu finns stora förbättringsmöjligheter för svensk järnväg, och även när situationen blir kontinuerligt bättre fortsätter alliansregeringens satsningar."
 
Catharina Elmsäter-Svärd, infrastrukturminister

oskar

rahlenoskar@gmail.com

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

debatt

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-04-28, 05:44

”Vibe visar skillnaden mellan amatör och expert”

Vibe-skrivande är det nya och skillnaden mellan amatör och expert blir tydligare än någonsin, skriver Tobias Lennér, vd & partner på pr-byrån Rippler.

debatt
2025-03-31, 06:40

”Gjorde prinsessan Madeleine verkligen fel?”

Alkoholleverantörernas granskningsman (AGM) tycker att prinsessan Madeleine (Bernadottes) nya samarbetsprojekt med hudvådsföretaget Weleda och hennes inlägg på Instagram om detta, aktualiserar frågan om reklammärkning i sociala medier.

debatt
2025-03-23, 20:17

”Så kan marknadsförare anpassa sig till b2b-inflationen”

Det är inte bara priset på konsumentmarknadsföring som har ökat. Inflationen har även drabbat b2b-marknadsförarna. Och det innebär att det behövs ett nytt förhållningssätt till b2b-marknadsföring, anser Shafqat Islam, operativ chef på cms-företaget Optimizely.

debatt
2025-03-11, 08:51

Förslag: utse Bredbandsjesus och AKB till ai-förhandlare

En ledamot från AI-kommissionen vill se Jonas Birgersson och Anna Kinberg Batra utses till ai-förhandlare.

debattopinionsbildning
2025-02-20, 07:02

”Almega, Teknikföretagen och politiker bäddar för osäkerhet i it-sektorn”

När inte politiken lyssnar på branschen och när branschorganisationerna inte ger tydliga besked, skapas osäkra lagar som kan bromsa Sveriges tillväxt. Det gäller inte minst Uthyrningslagen som påverkar it-branschen, skriver Peter Hellgren, vd och Caterina Franceschi, företagsjurist och regionchef på Consid.

debatt
2025-02-20, 06:46

”Insatser från IAB och Sveriges Annonsörer behövs för ett rättvisare internet”

Reglering av Big Tech och insatser från branschorganisationer som IAB och Sveriges Annonsörer kan leda till öppnare och mer rättvist internet, hoppas Magnus Johansson, nordisk chef på The Trade Desk.

debatt
2025-01-17, 09:20

”Låt reklamen finansiera resorna – reformera SL”

Ordföranden för tre C-föreningar i Stockholm kritiserar Miljöpartiet i styret för Region Stockholm för sättet att driva lokaltrafiken i Stockholm. De vill bland annat få ner biljettpriserna genom reklamfinansierade resor.

debatt
2025-01-09, 10:55

”Kommunikation är viktigt för samhället”

Sveriges Kommunikatörer kommenterar Regeringens kommunikationskrav.

Arbetedebattpolitik
2024-12-29, 22:23

Leif Östling: ”Låt regionerna ta över skolan”

Leif Östling, tidigare vd för Scania och numera ordförande för Kommissionen för skattenytta efterlyser ett ”Alexanderhugg” för att få ordning på skolan och vården. Det skriver han på DN Debatt.

debattopinionsbildning
2024-12-09, 08:08

”Kloka pa-byråer borde själva välja öppenhet”

Varför är public affairs-bolagens kunder oftast hemliga i Sverige, när allt fler OECD-länder inför öppenhetskrav? Det är huvudämnet för min artikel i Svenska Dagbladet, som...

debatt
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Ebba Östlin – från Botkyrka till byrå
  • SVT erövrar ytterligare politisk Expressen-reporter
  • Trassligt för M att hitta landshövding efter AKB
  • Veckans Brief: Kombyrå vinner miljardupphandling –…
  • Veckans Brief: 100 söker jobbet som påverkare åt…

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram