”Förseningar och inställda tåg ställer till stora problem. Därför har regeringen höjt ambitionerna de senaste åren. 2012 disponerar Trafikverket dubbelt så mycket för drift och underhåll jämfört med 2006. För att veta vad som ska göras måste problemen identifieras. Fakta, snarare än åsiktsmaskineri, behövs för att återfå förtroende för järnvägen”, skriver Catharina Elmsäter-Svärd som en replik på de två Socialdemokraternas inlägg "Regeringen varken vill eller kan lösa tågkaoset".
 
Hon fortsätter: ”För exempelvis Stockholm och Mälardalen har kraftförsörjningen varit en faktor som påverkat tågen negativt, inte minst i rusningstid. Därför har vi investerat 300 miljoner i Europas modernaste omformarstation i Häggvik. Häromdagen skulle en kabel bytas och då uppstod en ljusbåge som utlöste rök, där brandsäkerhetssystemet slog av all ström. Detta är så högteknologiskt att det bara är Siemens och ABB som har kunskapen. Då kan man inte som Larsson och Ygeman påstå att vilken banhållare som helst borde kunna byta en säkring.”
Catharina Elmsäter-Svärd skriver att hon hon nu anser att det för första gången finns svart och vitt på vad som behöver göras i form av i kapacitetsutredningen.
” Det har säkert förvånat en del att bristerna var så stora, orsakade av decennier av eftersatthet. De senaste årens prioritering att vårda den järnväg vi har börjar få effekt. När incidenter eller olyckor sker har vi nu ett bättre fokus och samordning för att lösa situationen samtidigt som informationen till berörda blir allt bättre.”