För tredje året i rad ordnar Carlsberg Sverige en alkoholfri bar på Hamnplan 5. Men i år blir det ingen omröstning om vilka partiledare Almedalsbesökarna helst tar en alkoholfri öl med. Nytt i år är i stället en skola i alkoholfri öl två gånger om dagen.
– Det gör vi för att ge ytterligare kunskaper och utbildning. Man lär sig bland annat hur man framställer alkoholfritt öl och att det kan smaka på olika sätt. Sedan handlar det mycket om att öka intresse för Almedalsbesökarna vad alkoholfri öl är och hur det fungerar som komplement, säger Henric Byström, kommunikationschef för Carlsberg.
Carlsberg anordnar i år även ett "ölbud".
– Genom att ansöka på Twitter och hastaggen #ölbudet kan vi leverera alkoholfritt öl om man har glömt att köpa.
Carlsberg väckte en del ont blod hos IOGT NTO efter att ha använt sig av hashtaggen #Almedalsdrinken. Carlsberg tänker inte använda taggen mer.
– Det kommer vi inte att göra eftersom IOGT NTO gärna vill hålla den för sig själva. Så vi använder i stället #alkholfribar, som är fri för alla att använda.
Vad har du för förväntningar på din branschorganisation Sveriges Bryggerier?
– Att de enligt plan ska arrangera och hålla ett seminarium på måndag under namnet ölkarusellen som handlar om orimligheterna kring den ökade vidareförsäljningen och smugglingen från gränshandeln.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...