Carl Fredrik Sammeli konstaterar att Prime har vunnit fem år i rad i Sabre. Senast fick byrån tre guld för Luleå Näringsliv, i klassen för it, för Comfort i klassen personalkommunikation och för MSB i klassen publik utbildning. Och att storleken på en byrå inte är avgörande ens i stora internationella tävlingar.
 
‑ Att vinna tre guld i Sabre är förstås roligt, men att vi vunnit fem år i rad är det som är svårt liksom att vara bäst i Cannes Lions 2010-2012. I Cannes slår vi dessutom alla de globala nätverken med alla sina kontor och anställda. Passion, tillsammans med kultur och förändringsförmåga är uppenbarligen viktigare än storlek.
 
Allmänt anser han pr-byråerna gynnas av hur kommunikationen utvecklas.
 
‑ Vi lever i transparensens tidevarv. Alla relationer har blivit publika relationer. Det bidrar starkt till att sätta pr i centrum för den klassiska marknadsmixen.Tiden då vi behövde slåss för att få in egna och förtjänta kanaler som helt naturliga delar av uppdragen är förbi.
 
Däremot kan reklambyråer få det tuffare.
 
‑ Reklambyråer har alltid varit bra på OBS-värde vilket de nu överför i den nya marknadsmixen, men det är viktigt för den traditionella reklambranschen att inte göra misstaget att sätta likhetstecken mellan pr och publicitet – då tappar de snabbt fokus på helhetsbilden av företagets samtliga relationer. Konsekvensen kan bli att ett uppdrag börjar som en marknadslansering och slutar som ett krishanteringsprojekt. Vi har sett det så många gånger.
 
 
I en längre intervju av i den senaste upplagan av Dagens Opinions veckomagasin Veckans Brief utvecklar Carl Fredrik Sammeli tankarna om Primes framtid och berättar om när han tänker komma tillbaka från sin vistelse i Sydafrika.