Kampanjen går under namnet Om snabbtåg fanns och är en del av Tillskottet, ett initiativ för tillväxt i Värmland och Örebro som finansieras av Sveriges Byggindustrier och Fastighetsägarna.
Målet för kampanjen, som drar igång idag, är att skapa uppmärksamhet kring ”Tillväxtkorridoren”, sträckan mellan Stockholm och Oslo.
– Vi insåg att dubbelspårig järnväg mellan städerna är den enskilt viktigaste åtgärden för att vända trenden med minskad byggnation och tillväxt, säger Jan Elofsson, projektledare för Tillskottet.
Vikten av att växla upp det politiska påverkansarbetet tydliggjordes av Alliansregeringens infrastrukturprojekt Sverigebygget. I den nämns snabbtågslinjer mellan Göteborg, Oslo och Köpenhamn – men inte sträckningen Stockholm-Oslo.
– Den nuvarande regeringen har inte heller det som förslag. Vi vill vara en näringslivsdriven rörelse som ska elda på politikerna genom opinionsbildning.
Jan Elofsson träffar politiker på kommunal, regional och nationell nivå, i både Sverige och Norge. Inför valet pratade han till exempel med dåvarande infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (m). Men det är ungdomar som är den primära målgruppen, varför kampanjen i huvudsak körs digitalt.
Kampanjen utgår från sajten omsnabbtagfanns.se, där även en kampanjfilm ligger ute. Spinnet ska framkallas med hjälp av sociala medier som Twitter, Facebook, Linkedin och Instagram.
– Förhoppningsvis blir det en snackis.
Jan Elofsson, vars budget ligger mellan 1,5 och 2 miljoner kronor har inte anlitat extern hjälp med pr eller reklam utan allt är producerat av en intern projektgrupp om tre personer.
Utöver sociala medier ska projektet också synas i form av debattartiklar. Samt gerillamarknadsföring kopplat till sträckans järnvägsstationer.
– En tanke är att bygga egna led-tavlor som visar ankomst- och avgångstider för snabbtåg, om de skulle finnas. Vi tänker också dela ut flyers med tågbiljetter.
Oscar Örum
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...