Bryggarna vill in i matlandet – tar till Jens Spendrup
Sveriges Bryggerier gör tummen upp för Jordbruksverkets projekt, förutom en liten detalj:
Sveriges Bryggerier gör tummen upp för Jordbruksverkets projekt, förutom en liten detalj:
– Det är ett bra initiativ att höja blicken utanför landets gränser. Jätteroligt att de har en vision som inte bygger på den gamla industrin utan på den nya upplevelseindustrin. Men de ser för snävt på mat. Till exempel är inte öl med i projektet, säger Cecilia Giertta, vd för Sveriges Bryggerier.
Sveriges Bryggerier har börjat lobba hos Jordbruksverket och jordbruksminister Eskil Erlandsson för att få in svenskt öl i matlandet.
– Vi pratar med dem. Och Jens Spendrup ska vara med i en debatt i Almedalen.
Hur går det?
– Politiker är rädda för alkoholfrågor. Man får göra det i smyg. Men svenskt öl skulle må bra av draghjälp från Jordbruksverket.
Tänker ni gå in i projektet ekonomiskt?
– Det har vi inte diskuterat. Vi tycket att det är självklart att öl ska finnas med.
Efter en del stök med internationella köp av svenska bryggföretag och konkurrens från utländska direktimporterade märken, mår svenska bryggföretag bättre än på länge, berättar Cecilia Giertta.
– Bryggerinäringen har inte mått så bra som på 30 år. Vi har fått ett 40-tal nya småbryggerier som tar fram nya spännande ölsorter.
Så då ökar din budget?
– Vår budget är inte officiell. Den är så liten. Vi är bara 2,5 personer här, jämfört med Svensk mjölk som har 100 personer.
Säg runt 5 miljoner kronor?
– Jag kommenterar inte budgeten.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.