Affärstidningen Breakit utmanar Dagens Industris om poddherraväldet bland affärstidningarna. Grundaren Stefan Lundell berättar också det senaste om börsplanerna.

I morgon (fredag) klockan 6 släpper Breakit podden Lundells vecka.

”Ambitionen är att det på sikt ska bli Sveriges största ekonomipodd”, mejlar Stefan Lundell.

Han blir själv programledare.

”Varje vecka har jag med mig en återkommande gäst. Först ut är affärsängeln och Collector-grundaren Lena Apler. Veckan därpå är det Breakits chefredaktör Jon Mauno Pettersson och veckan efter det Mikael Wintzell, tidigare topp-chef på Klarna och idag grundare av riskkapitalbolaget Wellstreet”.

Ambitionen är att ”ta lyssnarna bakom kulisserna på veckans stora tech-snackisar och ge vår egen take eller analys av vad som egentligen har hänt”.

”Vi hoppas kunna bjuda på en helt annan insikt jämfört med andra poddar som drivs av journalister utan samma insider-kunskap. Samtidigt ska jag försöka utnyttja mina kontakter i näringslivet till max för att bjuda på både insikter och hett affärsskvaller”.

Kärnmålgruppen blir samma som på Breakits sajt, entreprenörer och tech-investerare.

”Vi har 200 000 unika läsare i veckan. Vi vill att så många av dessa ska lyssna på podden”.

Hur ska ni få folk att lyssna?

”Vi kommer att marknadsföra podden i alla våra sociala medier och publicera redaktionella artiklar på sajten. Bara i morgon blir det tre stycken”.

Om ni nu har ambitionen är att bli Sveriges största ekonomipodd, vem är det ni ska detronisera?

”Di, ekonomiekot Extra, med flera.

Breakit har fått in tre partners till podden: Almi Invest, Cool Company och Tele 2.

Vad kostar det att gå in som partner?
”Jag är lyckligt ovetande om de exakta detaljerna i dessa affärer”.

Hur går det med planerna på en börsnotering?
”Jag har nämnt i någon krönika att det vore en naturlig utveckling för oss, men vi har idag inga planer på en börsnotering”.