Tv-programmet Agenda med Mats Knutson och Anna Hedenmo som programledare har tappat 14 procent av publiken i år, visar en analys av mediebyrån Bizkit.
 
Förra året hade programmet i snitt 477 000 tittare. I år är det nere på 409 000. Detta samtidigt som tittande på de fem största kanalerna i Sverige har ökat på den aktuella sändningstiden med 20 procent till 2,8 miljoner tittare.
 
– De som inte kikar på Agenda i år ser istället på annan förströelseunderhållning som Beck eller SVTs kriminalare Arne Dahl. Förra året föredrog de istället SVTs Starke Man och Beck framför Agenda, säger Johan Eidmann, vd för Bizkit.
 
Gårdagens Agenda sågs av 321 000 tittare. Det kan jämföras med Arne Dahl i SVT1 med 987 000 tittare och Beck med 754 000 i TV4.
 
Det är den äldre publiken som föredrar Agenda.
 
– Åldersgruppen som tittar på Agenda är gammal med en mycket kraftig övervikt av 60+. Väldigt få av tittarna är 40 år eller yngre. Profilen såg likadan ut förra året, säger Johan Eidmann.