Liberalerna köra glada ansikten och positiva budskap om EU i sin EU-valskampanj. De två toppkandidaterna Karin Karlsbro och Said Abdu frontar två av affischerna.

Till skillnad från till exempel Vänsterpartiet och Kristdemokraterna säger inte Liberalerna ”nej” till något utan bara ”ja”. Ja till jobb, plugga, leva, Ja för klimatet, Ja till att rösta bort nationalister och extremister. Ja även på franska och engelska.

”I den här valrörelsen är vi ett ytterlighetsparti, för dem som verkligen vill säga ja till ett starkare Europa”, kommenterar Liberalernas partisekreterare Maria Arnholm.

Affischerna har tagit fram efter en idé från kommunikationskonsulterna Göran Bok och Bo Lundberg som utformade partiets logga, men all produktion görs inhouse.

Liberalernas valrörelse bygger dock i huvudsak på samtal med väljarna.

”Vi ska genomföra 350 000 samtal före valet. Vi har lärt oss mycket av vårt liberala systerparti i Norge, som har fått stora framgångar tack vare ett systematiskt kampanjarbete med väljarsamtal och dörrknackning. Vi är ett kampanjparti, och vi ger oss inte – vi ska skicka både Kari och Said till Europaparlamentet”, berättar Maria Arnholm.