Årets Byrå: Revansch för Westander – detronisering för Åkestam
I klassen pr-byråer med en omsättning över 25 miljoner kronor gick Westander segrande ur den klassiska kampen med Gullers, som vann förra året. I klassen 8-25 miljoner kronor hölls Friends Agenda den första plats byrån erövrade förra året
I klassen pr-byråer med en omsättning över 25 miljoner kronor gick Westander segrande ur den klassiska kampen med Gullers, som vann förra året. I klassen 8-25 miljoner kronor hölls Friends Agenda den första plats byrån erövrade förra året. Andra pris gick till Mindmakers, vars systerbyrå Berntzon Bylund vann klassen reklambyråer 15-25 miljoner.
I den prestigefulla klassen reklambyråer över 50 miljoner kronor vann King något överraskande över Forsman & Bodenfors. Därmed blev fjolårsvinnaren Åkestam & Holst detroniserad.
I klassen 7-15 miljoner kronor segrade South. Bland mediebyråerna skrällde Mindshare och vann för första gången någonsin med Maxus som tvåa. Bland digitala byråer med en omsättning över 25 miljoner vann byrån Limetta i slutstrid med Doberman, medan Petra vann klassen 7-25 miljoner kronor. Klasserna har stuvats om så att jämförelser med föregående år inte är relevanta.
Bästa contentbyrå blev Chiffer som därmed tog över första platsen från fjolårsvinnaren Spoon.
Essen vann pris i den nyinrättade kategorien varumärkes och designbyråer över 25 miljoner, medan Seventy vann kategorin under, 7-25 miljoner kronor. Varumärkesbyrån Lynxeye, som brukar vinna sin klass, valde att inte tävla.
Mer om byråerna som undviker Årets Byrå finns i nya numret av Veckans Brief.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.