Arena om Primes uppdrag för Svenskt Näringsliv: Det hade vi inte en aning om
Aftonbladet har sedan i fredags försökt visa hur Svenskt Näringsliv har använt sig av Prime för att efter valet få Socialdemokraterna mer tillväxtvänliga. Ett av inslagen var att Primes undersökningsföretag United Minds skulle tar fram en eftervalsanalys som skulle publiceras av Arena.
Aftonbladet har sedan i fredags försökt visa hur Svenskt Näringsliv har använt sig av Prime för att efter valet få Socialdemokraterna mer tillväxtvänliga. Ett av inslagen var att Primes undersökningsföretag United Minds skulle tar fram en eftervalsanalys som skulle publiceras av Arena.
Då hade Prime sedan tidigare gått in med 4 miljoner kronor i stöd till Arena-gruppen och byrån var också guldabonnent och betalade därmed 500 000 kronor per år. Den annars så högerinriktade byrån såg det som viktigt att ha goda relationer med arbetarrörelsen och Arena-gruppen, som driver bokförlag, uppdragspublicering och sajten Dagens Arena.
Arena har samtidigt fått 4 miljoner kronor i engångsstöd från den fackliga organisationen LO som också betalar 500 000 kronor per år i abonnemang, något som för övrigt SKTFs medlemmar får bidra med.
I morse bröt Arena avtalen med Prime. Vd Håkan Bengtsson berättar:
– I och med att det har framkommit att de har haft ett uppdrag från Svenskt Näringsliv har vi bestämt at de inte kan vara abonnenter på Arenagruppen och att det inte kan bidra i några framtida samarbeten.
Vad tänkte du när du fick höra att Svenskt Näringsliv anlitade Prime för att ändra Socialdemokraternas politik?
– Det var en total överraskning för mig. Jag kunde inte tänka mig att det fanns ett politisk uppdrag som Prime jobbade med. Vi har publicerat undersökningen som Carl Mellin (Unitied Minds opinionschef) har gjort och jag uppfattade den som ett sätt att få ut deras opinionsverksamhet helt enkelt. Så hanterade vi den också. Vi har publicerat deras undersökning i vårt uppdragsförlag och det har de betalat för.
Ärligt, du visste inte att Prime jobbade med Svenskt Näringsliv, det vet väl alla?
– Att de har Svenskt Näringsliv som kund har jag hört. Men att de hade ett uppdrag att påverka politiken på det här sättet hade jag inte en aning om.
Vad betyder det för er ekonomi att ni bryter med Prime?
– Vi har varit tacksamma, naturligtvis. Nu kom saken i ett annat läge och vi har bestämt att det inte funkar. Men våra abonnemang står för en allt mindre del av våra intäkter, bara 5-6 procent av 37 miljoner kronor. Huvuddelen är kommersiella intäkter.
Har du haft någon kontakt med LO efter att artiklarna publicerades i Aftonbladet?
– Inte förrän efter att vi fattade beslutet.
Så LO har inte kontaktat dig före beslutet?
– Nej, det har de faktiskt inte gjort. Beslutet tog jag på helt eget bevåg.
Vad är egentligen problemet med att en organisation påverkar ett politiskt partis process?
– I vår publikation gav vi råd till Socialdemokratin. Det var vårt självständiga bidrag, inte Svenskt näringslivs projekt. När det framkommer att vår valanalys är inskriven i deras projektplan minskar det förtroendet för vårt bidrag. Vi vill inte bli förknippade med den här typen av påverkansplaner.
Vad betyder allt detta för Arena?
– Ingenting tror jag. Vi fortsätter som tidigare, säger Håkan Bengtsson.
Dagens Opinion har sökt LOs kommunikationschef Marie Linder.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.