– Det är väldigt kul att det var Kronans Apotek som tog hem det, vilket beror på bra och konsekvent marknadsbearbetning. Jag lägger mycket kraft på själva affären. Marknadsföringen ska generera intäkter, det är lätt att glömma grundaffären. Sedan har jag haft förmånen att jobba på byrå så jag har en god förståelse för hur de kreerar och jobbar, säger hon.
Apoteket Kronan samarbetar med mediebyrån Scream och reklambyrån Le Bureau. Det har precis rullats ut en julkampanj men till årsskiftet kommer företaget att göra en relansering av, något vi får se då.
Vad är en marknadschefs viktigaste egenskaper, förändras de lika snabbt som medieklimatet?
– Ja, jag tror att marknadschefen måste bli mer närvarande i mötet med kunderna. Förut var det mindre komplext eftersom det bara handlade om ett möte i butik, nu sker mötet på en rad ställen. Det gäller att bemötandet på webben, i butikerna och i sociala medier är konsekvent och bra. Kundernas upplevelse är en och samma oavsett om man delar upp det i kanaler på företagssidan, allt måste hänga ihop. Det är viktigt att utgå från kunderna, företagsstruktur och traditioner får inte komma emellan.
– Ja, jag tror att marknadschefen måste bli mer närvarande i mötet med kunderna. Förut var det mindre komplext eftersom det bara handlade om ett möte i butik, nu sker mötet på en rad ställen. Det gäller att bemötandet på webben, i butikerna och i sociala medier är konsekvent och bra. Kundernas upplevelse är en och samma oavsett om man delar upp det i kanaler på företagssidan, allt måste hänga ihop. Det är viktigt att utgå från kunderna, företagsstruktur och traditioner får inte komma emellan.
Det är för nionde året i rad som Resumé utsett Sveriges bästa marknadschef. Utnämningen, som görs med hjälp av undersökningsbolagen Xtrem Nordic, vilar på en undersökning av hur 100 varumärken utvecklats under det senaste året.
Blanca Sjöstedt
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...