Anton Abele (m) om att höja åldergränsen för körkort: Vansinnigt
I morse publicerade Västerbottens-Kuriren en artikel där trafikolycksforskaren och professorn i kirurgi Ulf Björnstig förespråkar en höjning av åldersgränsen för att ta körkort från 18 till 25 år. Han får stöd av Nils-Petter Gregersen som är forskningschef på Statens väg- och transportforskningsinstitut
I morse publicerade Västerbottens-Kuriren en artikel där trafikolycksforskaren och professorn i kirurgi Ulf Björnstig förespråkar en höjning av åldersgränsen för att ta körkort från 18 till 25 år. Han får stöd av Nils-Petter Gregersen som är forskningschef på Statens väg- och transportforskningsinstitut. De anser också att staten bör bekosta körkortsutbildningen.
Anton Abele (m), som bara för ett par dagar sedan gick ut i Aftonbladet och föreslog billigare körkortsutbildningar, sågar trafikforskarnas förslag om höjd åldergräns. Han kallar i stället ungdomars möjlighet att ta körkort för en ”arbetsmarknadspolitisk åtgärd”.
– Absolut, fantastisk, ett väldigt välgenomtänkt förslag. Nej, skämt åsido, det är ett otroligt dåligt förslag. Det är dessutom ganska kontroversiellt och jag undrar om professorn någongång har varit utanför Stockholms tullar. Då hade han insett hur viktigt det är för ungas möjligheter.
Vad skulle en höjd åldersgräns få för konsekvenser?
– Jag tycker att det är vansinnigt. Utanför Stockholm är det viktigt att unga människor har möjlighet att köra bil, inte bara för att kunna få jobb, utan också för rörelsefriheten. På många håll finns inte välutbyggd kommunaltrafik, bilen lyfter Sverige i många delar. Det måste man bejaka och förstå.
Anton Abele anser att ett körkort i många fall är avgörande för om en ung person lyckas få ett jobb.
– Det krävs körkort i 60 till 80 procent av de jobb som unga kan söka. Körkortet är en nyckel till ett första jobb och de som inte har körkort har ytterst få jobb att söka.
Du föreslår sänkta kostnader för att ta körkort. Ska staten bekosta körkortet helt?
– Det kommer aldrig att bli gratis att ta körkort. Men på grund av att kostnaden för att ta körkort har dubblerats måste avgifterna sänkas. Den höga kostnaden är förklaringen till att 20 procent färre i åldrarna 18 till 24 år har körkort i dag jämfört med i slutet av 1980-talet.
Skulle inte en högre åldersgräns rädda liv?
– Då kanske ingen ska ha körkort eller bil. Man måste komma ihåg att körkortet är en nyckel och ett otroligt viktigt verktyg unga i deras vardag. Dessutom är Sverige ett av de mest trafiksäkra länderna i Europa, kanske i hela världen. Men jag skulle självklart se att trafiksäkerheten förbättras ytterligare.
Oscar Örum
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.